یك كارشناس سواد رسانه ای:
در فضای مجازی باید برای نوجوانان آرمان سازی کرد
به گزارش توسعه دهندگان یک کارشناس سواد رسانه ای با اعلان اینکه شبکه های اجتماعی هویت کاربران را وارد زیست رسانه ای تازه ای کرده اند، اظهار داشت: اینفلوئنسرهای فضای مجازی درحال تبدیل شدن به الگوی نوجوانان هستند.
به گزارش توسعه دهندگان به نقل از مهر، مریم محبی مدیر دپارتمان رسانه مرکز آموزش های تخصصی دانشگاه سوره در برنامه رادیویی هشتگ گفتگو، با اعلان اینکه هویت اجتماعی موضوع مهمی در زندگی امروزی بوده که عوامل مختلفی در آن دخیل است، اظهار داشت: در چند سال اخیر شبکه های اجتماعی، هویت کاربران را وارد زیست رسانه ای تازه ای کرده اند. وی با اشاره به این که در وضعیت سپهر رسانه ای نوین دنیا محدود به جغرافیا، شهر و افراد نیست، اضافه کرد: در جهان امروز انسان ها با یک کلیک کردن می توانند با سراسر دنیا ارتباط بگیرند و زندگی مجازی رونق پیدا کرده است. در بازنمایی، رسانه ها آن چیزی که می خواهند را نشان می دهند محبی با اشاره به موضوع بازنمایی در وضعیت گسترده رسانه و فضای مجازی اظهار داشت: در نظریه بازنمایی، مهم این است که رسانه ها چه چیزی را به مخاطبان خود نشان می دهند. وی با تشریح ساز و کار استفاده رسانه ها از نظریه بازنمایی افزود: بعنوان مثال مدتی پیش که تصویر قمه کشی دختر نوجوان اصفهانی رسانه ای شد، برخی با بهره گیری از زبان طنز و برخی دیگر با بهره گیری از برچسب زنی این مساله را به کل جامعه دهه هشتادی تعمیم دادند. این در حالیست که همه دهه هشتادی ها یا نوجوانان این طور نیستند اما چیزی که خصوصاً رسانه های مجازی بازنمایی می کنند با این هدف است که کل جامعه را این طور نشان دهند. باید برای نوجوانان آرمان سازی انجام داد این استاد دانشگاه با اشاره به کارهای اینفلوئنسرها در فضای مجازی اظهار نمود: متأسفانه این افراد، درحال تبدیل شدن به الگویی برای نوجوانان جامعه ما هستند و این در حالیست که ما الگوی مناسبی برای نوجوانان جامعه ارائه نکرده ایم. محبی توانمندسازی خانواده ها و نظام های تربیتی در زمینه رسانه و فضای مجازی را مهم ارزیابی کرد و افزود: اگر خانواده ها و نظام های تربیتی در این عرصه توانمند شوند می توان برای نوجوانان آرمان سازی انجام داد چونکه جامعه بدون آرمان محکوم به مرگ یا ابتذال است. وی ادامه داد: بطور مثال در بعضی از کشورها آرمان های محیط زیستی و حفاظت از کودکان وجود دارد که افراد برای رسیدن به آن تلاش می کنند. ۷ سال اول برای تربیت رسانه ای اهمیت ویژه ای دارد مدیر دپارتمان رسانه مرکز آموزش های تخصصی دانشگاه سوره با اعلان اینکه خانواده ها باید روی ۷ سال ابتدایی تربیت فرزند توجه بیشتری داشته باشند، اظهار داشت: اگر تربیت به خوبی در این سال ها صورت بگیرد، در هفت سال دوم فضا برای آموزش رسانه و مهارت های آن به فرزندان کاملاً مهیا است. با این روش می توانیم انتظار داشته باشیم که فرزندان با بحران تعاملات اجتماعی، تربیتی و غیره روبه رو نشوند.
منبع: pcdevelopers.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب