پژوهشگر حكمرانی فضای مجازی:

کشور گرفتار بیماری فناوری شیفتگی و حکمرانی هراسی است

کشور گرفتار بیماری فناوری شیفتگی و حکمرانی هراسی است

به گزارش توسعه دهندگان یک پژوهشگر حکمرانی فضای مجازی با اعلان اینکه آزاد و دموکراتیک بودن اینترنت افسانه ای بیش نیست، اظهار داشت: متاسفانه در کشور با بیماری فناوری شیفتگی و حکمرانی هراسی مواجه هستیم.


به گزارش توسعه دهندگان به نقل از مهر، دومین نشست سمینار علمی حکمرانی فضای مجازی در ایران با موضوع «ابعاد حکمرانی – سیاستی طرح پشتیبانی از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» توسط دانشگاه امام صادق، پژوهشگاه فضای مجازی و واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی اجرا شد. در این جلسه که با مدیریت محمدصادق نصراللهی عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق برگزار شد، امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، محمدرضا بهمنی رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و عزیز نجف پور آقابیگلو دبیر شورای عالی فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی و سرپرست واحد الکترونیکی این دانشگاه حضور داشتند. در ابتدای این جلسه محمدصادق نصراللهی با طرح مساله ضرورت حکمرانی فضای مجازی باتوجه به تجربه ۸ سال قبل کشور در این عرصه، از حاضران در این جلسه خواست که به بررسی موضوع طرح صیانت از منظر حکمرانی و مباحث سیاسی و تصمیم سازی حاکمیتی بپردازند و به این پرسش پاسخ دهند که آیا حکمرانی را ضروری می دانند و یا باتوجه به ماهیت فضای مجازی آنرا نا ممکن و یا ممتنع تلقی می کنند. در این نشست حاضران به نقاط قوت و ضعف طرح پشتیبانی از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی از منظر حکمرانی پرداختند و این که در صورت اجرای این طرح، چه آینده ای را می توان برای کشور ترسیم کرد. بی سوادی در حکمرانی فضای مجازی گریبانگیر طرح صیانت عزیز نجف پور آقابیگلو دبیر شورای عالی فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه با تاکید بر این که در باب موضوعات مربوط به فضای مجازی نیازمند گفتگوهای روش مند ملی هستیم تا به یک مفاهمه جمعی برسیم، اظهار داشت: این مفاهمه می تواند مقدمه اتفاقات مثبت بعدی باشد. در غیر این صورت شاهد بروز حکمرانی فردی خواهیم بود؛ اتفاقی که طی ۸ سال قبل شاهد آن بودیم. وی با اعلان اینکه مخالفان و موافقان طرح پشتیبانی از کاربران فضای مجازی عموماً از بی سوادی حکمرانی فضای مجازی رنج می برند، اظهار داشت: ما در زمینه فضای مجازی در طلیعه استعمار هستیم چونکه با آن آشنا نیستیم. این پژوهشگر حکمرانی فضای مجازی با تاکید بر این که در فضای مجازی شاهد قدرت گرفتن ذی نفعان خارج از حاکمیت هستیم، افزود: باید ادبیات مربوط به حکمرانی و حاکمیت را از هم متمایز کرد. وی با اعلان اینکه در ادبیات حکمرانی ملزم نیستیم که به آخرین ویرایش بانک جهانی در خصوص «حکمرانی خوب» تن دهیم، افزود: به کار بردن واژه «حکمرانی خوب» نباید ما را به اشتباه بیاندازد. چونکه این واژه پس از سیاست های موسوم به اجماع واشنگتن و کوشش برای کوچک سازی و تضعیف کشورهای درحال توسعه، باب شده است. بنا بر این نباید از مفهوم حکمرانی به «حکمرانی خوب» سقوط آزاد داشته باشیم. نجف پور افزود: مشکل ما در باب فضای مجازی و فناوری اطلاعات این است که ناخودآگاه کلماتی را به زبان می آوریم که عمق مفهومی آنرا نشناخته ایم. به سبب این ناآشنایی است که اغلب، فضای مجازی را با فناوری اطلاعات و ارتباطات یکسان تلقی می کنند. دبیر شورای عالی فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر این که مدل مفهومی فضای مجازی را نباید فقط به شکل مهندسی دید، اضافه کرد: فضای مجازی در ساده ترین مفهوم یک جامعه و عرصه دوم زندگی شمرده می شود و هر نظام سیاسی با هر مدل حاکمیتی، برمبنای بدیهیات عقلی ناچار است که به سمت حکمرانی این فضا حرکت نماید. کشور با بیماری «فناوری شیفتگی» و «حکمرانی هراسی» مواجه است وی اظهار داشت: متأسفانه در کشور علاوه بر بی سوادی درباب موضوع حکمرانی، با بیماری «فناوری شیفتگی» هم مواجه هستیم. «فناوری هراسی» و «فناوری شیفتگی» هر دو دو روی سکه فناوری ناشناختگی هستند. نجف پور افزود: بیماری بعدی که کشور با آن مواجه می باشد مربوط به «حکمرانی هراسی» است و فکر می نماییم هر گونه اعمال حاکمیت نگران کننده است و باید از آن عبور کرد. وی اظهار داشت: برای حل خیلی از چالش ها و تنش های موجود در طرح پشتیبانی از کاربران فضای مجازی، ابتدا بهتر است به چند سوال جدی پاسخ دهیم و آنرا اثبات کنیم؛ در خصوص این که آیا در جامعه ایرانی نیازمند حکمرانی در فضای مجازی و یا حکمرانی با و بوسیله فضای مجازی هستیم یا خیر؟ و این که آیا لازم به ورود کشور با رویکرد سیاستی در این حوزه هستیم یا خیر؟ این پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به این که در عرصه فضای مجازی متأسفانه کشور با چند افسانه روبه رو شده است، اشاره کرد: آزاد و دموکراتیک بودن اینترنت افسانه ای بیش نیست؛ تمام کسانی که از الگوریتم، پلت فرم و حکمرانی صحبت می کنند نیز به این نکته اذعان دارند که بی طرفی در این فضا یک افسانه است؛ کما این که شاهد می باشیم که پلتفرمی مانند اینستاگرام به خود اجازه می دهد که انتشار محتوای کاربران ایرانی را با رویکرد خود تنظیم و رگولاتوری کند. پس باید قبول نماییم که نبود حکمرانی در فضای مجازی افسانه است و تا آن زمان که این موضوعات شفاف نشود نمی توان از مشکلات عبور کرد. وی افزود: در این فضا شاهد می باشیم که حکمرانان خارجی (پلتفرم های خارجی) خارج از چارچوب کشور روی کاربران اعمال حکمرانی می کنند. نجف پور اظهار داشت: باید پذیرفت که بدون صیانت از منافع ملی، مردم را به سمت پلت فرم های خارجی سوق می دهیم. وظیفه حاکمیت این است که امکان تحقق آزادی مردم را فراهم آورد اما تحقق دموکراسی شرایط دارد. وی با اشاره به این که سوق دادن مردم به سمت پلت فرم خارجی و عدم هشدار درباره آن، اشتباهی کلان است، اشاره کرد: کسانی که از پلت فرم بومی و تحقق حکمرانی فضای مجازی حرف می زنند به دنبال ایجاد ساختاری روشمند هستند تا حقوق اقشار جامعه در آن محفوظ شود. عدم پیشبرد اهداف شورای عالی فضای مجازی به سبب منافع حزبی نجف پور با اعلان اینکه ما در سربالایی مدرنیته قرار داریم و نباید به عقب بازگردیم و نه تن به تمدن دنیای غرب دهیم، افزود: خوشبختانه با تدبیر رهبری، نطفه اولیه مشارکت ذی نفعان در مدیریت اینترنت پایه گذاری شد و شورای عالی فضای مجازی در امتداد این تدبیر شکل گرفت. اما متأسفانه در ۸ سال قبل این حکمرانی شورایی در ابعاد مختلف تبدیل به حکومت تک بعدی و پیشبرد منویات دولت شد. وی اظهار داشت: شورای عالی فضای مجازی به درستی تشکیل نشد و روال مناسبی را طی نکرد و دستگاهها نیز مصوبات شورا را اجرا نکردند. دلیل آن نیز باز می گردد به این که عده ای منافع ملی را فدای منافع حزبی و گروهی کرده اند. عده ای به دنبال این بودند که به دور از دسترسی نظارت و کنترل دستگاه های نظارتی، فضای سیاسی مطلوب خودرا پیش ببرند. نجف پور با اعلان اینکه به سبب این نگرش بود که تلگرام در کشور فیلتر شد اما بعد از آن تلاشی برای جلوگیری از فروش ابزارهای فیلترشکن صورت نگرفت، افزود: به سبب این نگرش است که وزرا و مجلسیان در توئیتری حضور دارند که فیلتر است. وی اشاره کرد: بطور کل اولویت منافع حزبی بر منافع ملی ریشه اصلی عدم پیشبرد اهداف شورای عالی فضای مجازی بوده است. دبیر شورای عالی فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این که سیاست گذاری کلان، سیاست گذاری تقنینی و سیاست گذاری اجرائی باید از هم تفکیک شوند، اشاره کرد: در طرح صیانت، مجلس اهتمام کرده در سیاست گذاری تقنینی ورود کند و این اقدام قابل دفاع است. نیازمند کمیسیون تخصصی فضای مجازی در مجلس هستیم وی اظهار داشت: ما از شروع شروع به کار مجلس یازدهم گفته ایم که جای خالی کمیسیون تخصصی فضای مجازی که نگاه کلان به معماری فضای مجازی داشته باشد و در امتداد مصوبات شورای عالی فضای مجازی مبادرت به قانونگذاری و سیاست گذاری تقنینی کند احساس می شود اما متأسفانه این اتفاق نیافتاد. نجف پور اشاره کرد: طرح صیانت توسط برخی رسانه های روشنفکر به مفهوم قطع اینترنت مطرح و بازنمایی شد و بنا بر این توده مردم که حتی یک بند از طرح را ندیده اند فکر کردند که اینترنت مقرر است قطع شود. به همین علت است که معتقدم توده جامعه ما در بعد حکمرانانه فضای مجازی، سواد کافی وجود ندارد. حتی این کم سوادی و ضعف در معلومات حکمرانی در بین مسئولان دولتی و مجلسیان هم دیده می شود. وی با اشاره به این که صحبت از بی اعتمادی مردم به خدمات بومی مانند پیامرسان های داخلی تنها یک پروپاگاندا است، اظهار داشت: بعد از فیلتر شدن تلگرام یک نظرسنجی توسط مرکز پژوهش های مجلس انجام شد که در آن تنها یک نهم از مخاطبان جهت استفاده از پیامرسان های بومی نگران امنیت بودند و مابقی به دنبال سرویس خوب بودند که به پیامرسان های خارجی مراجعه می کردند. نجف پور اشاره کرد: ما با دنیا قهر نیستیم؛ بلکه به دنبال داشتن هویت اصیل ایرانی در فضای مجازی هستیم.


منبع:

1400/06/17
12:04:30
5.0 / 5
1219
تگهای خبر: الكترونیكی , اینترنت , تخصص , تلگرام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴

pcdevelopers.ir - مالکیت معنوی سایت توسعه دهندگان متعلق به مالکین آن می باشد