شناسایی ۱۴۰ مورد آلودگی به بدافزار در مرداد

شناسایی ۱۴۰ مورد آلودگی به بدافزار در مرداد

به گزارش توسعه دهندگان گزارشی از ۳۰۴ مورد خدمت عرضه شده توسط مرکز ماهر در مردادماه سال ۱۴۰۰ انتشار یافته و بیشترین فراوانی در ارتباط با آلودگی به بدافزار و بات بوده که بیشتر از ۱۴۰ مورد را شامل می شود.


به گزارش توسعه دهندگان به نقل از ایسنا، گزارشی از ۳۰۴ مورد خدمت عرضه شده توسط مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای کامپیوتر ای) در مردادماه سال ۱۴۰۰ در گراف های زیر قابل مشاهده می باشد. خدمات عرضه شده شامل فراوانی و نوع رخدادهای رسیدگی شده توسط مرکز، بخش های دریافت کننده این خدمات و نحوه آگاه شدن مرکز از این رخدادها است.
طبق این اطلاعات، بیشترین فراوانی رخداد به ترتیب در ارتباط با آلودگی به بدافزار و بات، فیشینگ سایت های خارجی، فیشینگ سایت های داخلی، شناسایی صدمه پذیری، افشای اطلاعات، گزارش های خبری، دیفیس سایت، درخواست ارزیابی، درخواست مشاوره و باج افزار بوده است.


نحوه آگاه شدن مرکز ماهر از رخداد هم در نمودار زیر آمده که نشان داده است بیشترین آمار از راه مراجع بین المللی به این مرکز رسیده است.


بیشترین اطلاع رسانی از راه منابع داخلی به ترتیب از سامانه هوشیار، گزارش آپاها، سامانه بینا، سامانه دانا، سامانه کلاه سفید، سامانه تله بدافزار، گزارش نهادهای حاکمیتی، گزارش مردمی، گزارش بخش خصوصی، کارشناسان مرکز ماهر و سامانه نت بان رسیده است.


همینطور بخش های دریافت کننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، بخش خصوصی، دستگاههای حاکمیتی و بانک ها و موسسات مالی می شود که تعداد دریافت این خدمات در نمودار زیر آمده است.


در نمودار بخش های حاکمیتی دریافت کننده خدمات از مرکز ماهر هم در ابتدا وزارت عتف و به دنبال آن وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، قوه قضاییه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ریاست جمهوری، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو قرار دارد.


با عنایت به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در اغلب کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجام شده است، مرکز ماهر بعنوان CERT ملی ایران در سال ۱۳۸۷ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گسترده ای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد.
این مرکز در حوزه فعالیتهای امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی بر مبنای درخواست سازمان ها است. همینطور در حوزه فعالیتهای پیشگیرانه هم این مرکز وظیفه دارد تا به عرضه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعف های سامانه ها در سطح ملی و انتشار بسته های راهنما برای مقاوم سازی سامانه ها بپردازد.




منبع:

1400/06/06
22:43:16
5.0 / 5
1225
تگهای خبر: آموزش , خدمات , فناوری , فناوری اطلاعات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳

pcdevelopers.ir - مالکیت معنوی سایت توسعه دهندگان متعلق به مالکین آن می باشد