علت اختلالات این روزهای آنتن و اینترنت موبایل

علت اختلالات این روزهای آنتن و اینترنت موبایل

به گزارش توسعه دهندگان به دنبال قطعی آنتن و اینترنت تلفن های همراه همزمان با قطعی برق، گزارش وضعیت پایداری باتری های پشتیبان سایت های تلفن همراه منتشر گردید که نشان داده است بیشتر از نیمی از این سایت ها فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان نامطلوب هستند.


به گزارش توسعه دهندگان به نقل از ایسنا، افزایش مصرف برق در این روزهای گرما، منجر به قطعی های مکرر در شهرهای مختلف کشور شده و این موضوع، قطعی آنتن های موبایل و اینترنت را هم به دنبال داشته است. از آنجایی که باتری های سایت های BTS، وظیفه تاب آوری برای تأمین برق تجهیزات و آنتن را دارند که البته تاب آوری سایت ها به بازه دو تا چهار ساعته محدود است و اگر قطعی برق ادامه پیدا کند، این سایت ها هم خاموش می شوند.
محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- هفته گذشته به علت مشکلات ایجادشده بر اثر قطعی برق و تأثیر آن بر آنتن های تلفن همراه، از مردم عذرخواهی نمود. بعد از آن، وی در کانال تلگرامی، خود نوشت: بعد از وقوع سیلاب های گسترده در سال ۱۳۹۸ و هم رخدادهای زلزله، صدمه پذیری شبکه ی ارتباطی کشور در مقابل قطع برق، بیشتر از پیش نمایان شد. عدم رعایت استانداردها در بخش برق پشتیبان سایت و بخصوص در باتری و UPSها عیان بود. کارگروهی از یک سال قبل در سازمان تنظیم مقررات، مامور صدمه شناسی، صدور دستورالعمل ها و نظارت بر اقدامات اپراتورها در این حوزه شد. به منظور شفاف سازی اشکالات در شرایط کنونی و اقدامات درحال انجام و انعکاس تلاشهای جمعی برای حل مشکل، گزارش تفصیلی سازمان تنظیم مقررات را منتشر می کنم.

۵۷۶ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان نامطلوب هستند
مرکز مانیتورینگ شبکه ارتباطی در دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گزارش آخرین وضعیت پایداری منابع تغذیه پشتیبان سایت های اپراتورها را منتشر نموده است. این گزارش که در ارتباط با سنجش میزان پایداری باتری های پشتیبان ۱۱۹۷ سایت در ۹ ماه اخیر می شود، به تفکیک شامل ۵۵۳ سایت همراه اول، ۳۹۷ سایت ایرانسل، ۱۹۹ سایت رایتل و ۴۸ سایت های وب جهت سنجش میزان پایداری باتری های پشتیبان این سایت ها می شود. بررسی رگولاتوری نشان داده است از این تعداد سایت، ۵۷۶ سایت در وضعیت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.
بررسی و تحلیل گزارش های بازدیدهای انجام شده در جهت سنجش میزان پایداری باتری های پشتیبان سایت های اپراتور همراه اول نشان داده است که از ۵۵۳ سایت بازدیدشده، ۲۵۸ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۹۵ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند. همینطور از ۳۹۷ سایت بازدیدشده اپراتور ایرانسل، ۲۰۳ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۱۹۴ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.
بررسی سایت های رایتل هم نشان داده است از ۱۹۹ سایت بازدیدشده، ۱۳۴ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۲ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند. همینطور در مورد اپراتور های وب، از میان ۴۸ سایت بازدیدشده، ۲۶ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۲ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.


با عنایت به آمار و اطلاعات، بیشترین خرابی باتری های پشتیبان به ترتیب در استانهای زیر پوشش منطقه جنوب رگولاتوری (استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد)، منطقه جنوب شرق (استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بندرعباس) و شمال غرب (استان های زنجان، قزوین و گیلان) است.
پیگیری از اپراتورهای تلفن همراه جهت رفع خرابی و یا جایگزینی باتری های پشتیبان سایت ها، با ۲۳۶ مکاتبه انجام شده با اپراتورها و ۳۴ جلسه برگزارشده با آنها انجام شده و برای رفع مشکل خرابی باتری های پشتیبان توسط اپراتورهای تلفن همراه، از ۵۷۶ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب، تابحال نسبت به رفع مشکل ۱۱۲ سایت اقدام شده و رفع خرابی سایر سایت ها هم درحال پیگیری است.
بازدید جهت سنجش میزان پایداری باتری های پشتیبان سایت های DSLAM شرکت مخابرات ایران هم از آن حکایت می کند که از بازدید ۱۳۲ تجهیز در این شبکه، ۶۵ مرکز دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب، ۴۳ مرکز فاقد باتری پشتیبان و ۲۴ مرکز دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند و پیگیری از شرکت مخابرات ایران، از راه مکاتبه و برگزاری جلسه به منظور رفع مشکل خرابی باتری ها و یا جایگزینی باتری های پشتیبان برای مراکز بازدیدشده در حال انجام می باشد.
با عنایت به قطعی های اخیر در شبکه سراسری برق بدون اعلام قبلی، چالش های جدی در حوزه پایداری شبکه ارتباطی کشور و همینطور مبحث پایداری باتری پشتیبان سایت ها ( هنگامی که باتری درحال شارژ شدن است، اگر برق ورودی قطع شود، عمر مفید باتری و تعداد charge and discharge cycle کاهش می یابد) که این مورد منجر به عدم عرضه سرویسهای مناسب در حوزه تلفن همراه به مشترکین شده است. ازاین رو رگولاتوری از شرکت توانیر خواسته که به منظور برنامه ریزی و اقدامات پیشگیرانه توسط اپراتورهای تلفن همراه از راه مدیریت تخصیص بهینه منابع پشتیبان نیروی تغذیه برق برای سایت های کل کشور، برنامه زمان بندی قطعی برق در سطح کشور به تفکیک استان و منطقه برای بازه زمانی اعلام گردد.

نحوه مانیتورینگ قطعی در شبکه برق
به علت عدم وجود ابزار لازم جهت تشخیص علل ایجاد اختلال (از جمله مشکل در لینک های انتقال، مشکل در سخت افزار سایت، بروز قطع برق، ناپایداری باتری پشتیبان سایت و... ) در شبکه اپراتورهای ارتباطی، امکان تشخیص دقیق قطعی ها و مدت زمان آن در شبکه ارتباطی اپراتورهای سیار وجود ندارد. قطعی های گسترده برق روی شاخص دسترس پذیری ( Availability) نسل های مختلف شبکه اثرگذار است، اما به علت وجود سیاست های مختلف در رویارویی با قطعی برق، وجود باتری های پشتیبان و تأثیر سایر عوامل به جز قطع برق روی این شاخص، تفکیک و تمییز بروز قطع برق توسط این شاخص با خطای بالا مواجه می شود و قطعی های برق اخیر بسیار گسترده و طولانی مدت بوده است.
وضعیت گراف شاخص Availability شرکت ارتباطات سیار، تأثیر قطعی شبکه برق را نشان داده است. با شروع قطعی ها در هر روز شاخص Availability پس از اتمام شارژ باتری های پشتیبان سایت ها در هر استان کاهش یافته و بعد از اتصال مجدد برق، مجدداً این شاخص افزایش می یابد. این رفتار که به دنبال قطعی های مکرر و مختلف در هر روز طی یک هفته گذشته ایجاد شده، منجر به کاهش میانگین شاخص Availability اپراتور همراه اول در سطح کشور شده است. این شاخص در استانهای گلستان، ایلام، کردستان و سیستان طی یک هفته گذشته و پس از قطعی های مکرر برق دارای مقادیر بسیار پایین و وضعیت نامطلوبی بوده است.
وضعیت گراف شاخص Availability شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل هم از تاثیر واضح قطعی های مکرر و مختلف برق روی مقدار این شاخص حکایت دارد. به نحوی که تغییرات صورت گرفته در مقدار این شاخص منجر به کاهش میانگین آن در سطح کشور شده است. این شاخص در استانهای البرز و مرکزی طی یک هفته گذشته مقادیر بسیار پایینی را نشان داده است که حاکی از وضعیت نامطلوب کیفیت سرویس آن اپراتور به دنبال قطعی های سراسری برق است.
شرکت خدمات ارتباطی رایتل هم با وجود نوسازی باتری های پشتیبان سایت های خود نتوانسته به صورت کامل با قطعی های مختلف شبکه برق سراسری روبرو شود و در بعضی از استان ها با کاهش شاخص Availability روبرو شده است. این شاخص در استانهای اردبیل، آذربایجان غربی و کردستان طی یک هفته گذشته به علت قطعی های برق حادث شده دارای مقادیر بسیار پایین و وضعیت نامطلوبی بوده است.

شرایط بسیار ناپایدار در شبکه ارتباطی کشور محتمل است
بررسی شاخص TCH Availability گواهی بر قطعی مکرر برق و اختلال در شبکه اپراتورها در روزهای اخیر است. با عنایت به بررسی های انجام شده و گزارشات اخذشده از سامانه های نظارتی برخط اپراتورهای تلفن همراه، به وضوح اختلالات ایجادشده در شاخص TCH Availability بر اثر بروز قطعی های گسترده برق در سرتاسر کشور قابل رویت است. تغییرات و آنومالی های ایجادشده در ایام پایانی اردیبهشت ماه در مقایسه با شرایط نرمال هفته های ابتدایی این ماه مشکلات و اختلالات شبکه را نشان داده است. این اختلالات در هفته اول خرداد ماه شدت بیشتری گرفته ولی در هفته پایانی خرداد شرایط بهتری دارد. بروز این اختلالات در تیر ماه هم ادامه داشته که در ایام اخیر به شدت آن افزوده شده است. با عنایت به پیشبینی سازمان هواشناسی و قطعی های شبکه برق کشور و بررسی وضع موجود، شرایط بسیار ناپایدار در شبکه ارتباطی کشور محتمل است.
پایداری باتری های پشتیبان سایت های اپراتورهای سیار بسته به نوع سایت، تکنولوژی و سیاست مدیریت انرژی (Power Saving Mode) برای هر سایت، در شرایط ایده آل بین ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت است. در این راستا هماهنگی های لازم جهت بروزرسانی و تجهیز مجدد سایت ها به باتری های پشتیبان از سمت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت گرفته است. اما در برابر این اقدام، میزان سرقت باتری های پشتیبان سایت ها هم در این بازه زمانی به شدت افزوده شده و کیفیت پایین باتری های داخلی هم مزید بر ایجاد این بحران شده است. از دیگر علل قطع سرویس سایت ها در زمان قطع برق، میتوان به از کار افتادن سیستم سرمایشی سایت ها (کولر گازی) و بالا رفتن دمای تجهیزات بخصوص در مناطق مرکزی و جنوبی کشور اشاره نمود.
قطعی های برق مکرر و طولانی مدت، علاوه بر این که باعث کاهش درآمد اپراتورها و دولت از محل عرضه خدمات ارتباطی شده، منجر به بروز صدمه جدی به تجهیزات الکترونیکی اپراتورها هم شده که در شرایط کنونی تحریم ها، تأمین مجدد این تجهیزات مشکلی اساسی است. همینطور بروز اختلال در سطح شبکه ارتباطی کشور بخصوص در روزهای برگزاری امتحانات و کلاس های مجازی، اعمال دورکاری برای کارمندان، گرایش ماهیت کسب و کارها به سمت مجازی شدن و … صدمات جبران ناپذیری را به آحاد مردم وارد می نماید.
وضع موجود اپراتورها در مورد تأمین باتری پشتیبان مراکز و سایت ها در جدول زیر آمده است.





چالش های قطعی مکرر برق و راهکارهای پیشنهادی
شرکتهای عرضه دهنده خدمات ارتباطی مهم ترین چالش ها را تأثیر منفی قطعی های مکرر برق بر طول عمر باتری های پشتیبان (عدم امکان ریکاوری سریع باتری ها)، محدودیت در تأمین باتری از تولیدکنندگان داخلی، کاهش چشم گیر درآمد اپراتورها بدلیل قطعی های مکرر نسبت به پیش از قطعی ها، تأثیر دمای هوا بر کارایی باتری ها و افزایش هزینه ها جهت تأمین سیستم خنک کننده، خرابی سیستم های سرمایش سایت ها به علت مشکلات برق، افزایش هزینه ها و خسارت های واردشده به اپراتور به علت خرابی و جایگزینی باتری پشتیبان بر اثر قطعی مکرر برق و افزایش میزان نارضایتی مشترکان به علت قطعی سرویس عنوان کردند.
همینطور عدم اعلام و اجرای قطعی برق بر مبنای جدول زمان بندی اعلامی توسط وزارت نیرو، تأثیر مستقیم قطعی برق بر مراکز مخابراتی، زیرساختی، لینک های ارتباطی، تأثیر منفی چشم گیر بر رصد و پایش شبکه در سالن های مانیتورینگ و عدم اطلاع آنلاین از وضعیت شبکه با عنایت به قطعی برق در مراکز PM اپراتور، سرقت تجهیزات باتری و کابل برق و هزینه های سنگین مربوطه، فرسوده بودن تجهیزات بخش پاور، هزینه بالای به روزرسانی، نوسازی و نگهداری تجهیزات بخش پاور، قسمتی دیگر چالش هاست.
از دیگر چالش ها میتوان به استفاده دیگران از انشعاب متعلق به مخابرات، اشتباه در کنتورخوانی، قبوض تکراری، تعداد محدود تولیدکننده داخلی و افزایش مکرر قیمت تجهیزات، پایین بودن کیفیت تجهیزات باتری برخی شرکت ها، عدم عرضه خدمات پشتیبانی فروش توسط برخی شرکت ها و ناهماهنگی در تحویل سوخت تجهیزات دیزل ژنراتور در استان ها اشاره نمود. همینطور قیمت بالای برق مصرفی از آنجایی که کلیه ساختمان های مخابرات در گروه بندی مشترکین (شامل خانگی، کشاورزی، عمومی، صنعت و معدن و سایر مصارف) در گروه سایر مصارف (بالاترین هزینه) محاسبه می شوند، در صورتی که ماهیت شبکه مخابراتی، تولیدی است.
ضرورت اعلام و اجرای قطعی برق بر مبنای جدول زمان بندی جهت مدیریت تخصیص منابع پشتیبان، تهاتر برق دیزل ژنراتور مراکز مخابراتی با برق شهر، تعامل وزارت نیرو با شرکتهای سازنده باتری جهت پشتیبانی مالی به منظور تأمین باتری مورد نیاز و برق رسانی بدون وقفه و قطعی به سایت ها و بخصوص مراکز داده و سایت های اصلی، از راهکارهای رگولاتوری برای مقابله با چالش های موجود است.



1400/04/19
18:44:36
5.0 / 5
1247
تگهای خبر: آنلاین , استاندارد , الكترونیكی , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲

pcdevelopers.ir - مالکیت معنوی سایت توسعه دهندگان متعلق به مالکین آن می باشد