نایب رئیس كمیسیون صنایع و معادن پاسخ داد دالان هزارتوی خودروسازان کلید گشایش قفل صنعت خودروسازی کجاست؟ به گزارش توسعه دهندگان، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت با سیاستگذاری تعرفه ای در زمینه واردات خودرو می تواند قفل درِ صنعت خودروسازی را شکسته و خودروسازان را بسمت تولید رقابتی و ارتقاء کیفیت سوق دهد. حجت الاسلام والمسلمین سید جواد حسینی کیا، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به تاکید اخیر رئیس جمهوری در نشست با خودروسازان بر مبنای لزوم ارتقاء کیفیت موتور خودرو ها و تولید محصولات با کیفیت تر، بیان نمود: از چند منظر می شود به این مساله نگاه کرد. یکی این که بطور قطع خودروسازی ما باید ارتقا پیدا کند؛ شکی در این مساله کسی ندارد. دولت نیز بر این مسئله تاکید دارند.سیاست تعرفه ای می تواند خودروسازان را مجبور به ارتقاء کیفیت کند وی با اشاره به اینکه ما در مجلس قبلی قانونی را تصویب کردیم که پلکانی تعرفه واردات را صفر کنیم؛ اظهار نمود: سالانه ۲۰ درصد تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا می کرد. این قانون می توانست خودروسازان را وارد بازار رقابتی کرده و بسمت ارتقاء کیفیت سوق دهد و وقتی کیفیت پیدا کند، بطور قطع هم صادراتی خواهد بود، هم رقابتی و هم در نهایت ارزان تر خواهد شد. متاسفانه این مساله با مخالفت مجمع تشخیص مواجه گردید.خودروسازان برای پرداخت بدهی خود به قطعه سازان در شرایط سختی هستند نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر این که تعرفه واردات یک ابزار سیاستگذاری در دست دولت می باشد، خاطرنشان کرد: این یکی از ظرفیتهای بزرگی است که می توانست با سیاستگذاری دولت در حوزه تعرفه واردات، خودروسازان را به ارتقاء کیفیت وادار کند. امروز خودروسازان در شرایط سختی هستند و بر مبنای پیگیری های کمیسیون صنایع و وزارت صمت، بناست تسهیلاتی بالغ بر ۲۰ همت به هر کدام داده شود تا بدهی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت گردد. اما اگر ما نتوانیم موضوع را به شکل اساسی حل نماییم، هر سال با همین چالش ها مواجه خواهیم شد.در اختصاص ارز برای واردات خودرو مشکل داریم وی با اشاره به اینکه راهکار اصلی برای ارتقاء کیفیت خودرو ها سیاستگذاری از جانب دولت می باشد، اضافه کرد: بهتر است دولت سیاستگذاری کلان انجام دهد و با بیان برنامه کاهش پلکانی تعرفه واردات خودروسازان را وارد عرصه رقابت کند. بعنوان مثال طی سه سال، سالانه ۳۰ درصد تعرفه واردات خودرو ها را کم کند. در کشور حدود یک میلیون خودرو تولید می نماییم، اما یک میلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تقاضا وجود دارد. ازاین رو باید از یک سو واردات تسهیل شود. تسهیل واردات خودرو نیز بخشی از آن به اختصاص ارز مربوط است که متاسفانه حال مشکل داریم.باید اجازه دهیم تا اشخاص با ارز خود ماشین وارد کنند نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با اشاره به اینکه باید بستر واردات خودرو توسط اشخاص فراهم گردد، اشاره کرد: هر فردی که ارز دارد، ارزی که در گاوصندوق ها، خانه ها یا حتی به شوخی می گویند زیر متکا نگه داشته شده، می تواند واردات خودرو انجام دهد. این مساله می تواند مسیر آینده را تعیین کند.کیفیت خودرو ها و میزان مصرف بنزین برای کشور هزینه زا شده است نایب رییس مجلس در قسمت دیگری از صحبت های خود در رابطه با تأثیر ارتقاء کیفیت خودرو ها بر محیط زیست اظهار داشت: امروز شرایط کیفیت خودرو ها و مصرف بنزین یارانه ای، برای کشور هزینه زا شده است و ما هم هزینه درمان می دهیم و هم سالانه برخی از عزیزان مان را از دست می دهیم. دلیل اصلی اینست که نتوانستیم یک مرتبه برای همیشه موضوع خودرو را تعیین تکلیف جدی نماییم. می شود با سیاستگذاری تعرفه ای تکلیف خودرو را روشن کرد.باید برای کارکرد خودرو ها سقف تعیین کنیم وی ادامه داد: باید تعرفه واردات ماشین ها با خصوصیات مشخص تعریف شود. از سوی دیگر باید برای کارکرد خودرو ها نیز سقف تعیین کنیم؛ بطورمثال ۱۰ یا ۱۵ سال. بیشتر از این اگر کسی با خودرو خود ادامه دهد، باید هزینه های بیمه ای و سایر هزینه ها آن قدر افزایش پیدا کند که ادامه استفاده از خودرو صرفه نداشته باشد. باید کاری نماییم که خودرو از کالای سرمایه ای به کالای هزینه ای تبدیل گردد. این مسیر در آینده لازم است.خلاصه اینکه این قانون می توانست خودروسازان را وارد بازار رقابتی کرده و بسمت ارتقاء کیفیت سوق دهد و وقتی کیفیت پیدا کند، قطعا هم صادراتی خواهد بود، هم رقابتی و هم در نهایت ارزان تر خواهد شد. باید کاری نماییم که خودرو از کالای سرمایه ای به کالای هزینه ای تبدیل گردد. این مسیر در آینده لازم است. منبع: sease.ir 1404/09/27 12:02:14 5.0 / 5 15 تگهای خبر: برنامه , تولید , دولت , شورا این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط قطعی شدن پرتاب ۳ ماهواره سنجشی ایرانی در اولین روزهای زمستان دعوت بی پاسخ تامین اجتماعی در نشست بیمه الزامی رانندگان پلتفرمی تشکیل کارگروه تدوین سند سودجستن از هوش مصنوعی در سازمانهای دولتی بکارگیری محصولات بومی و کارآمد، شرط تحقق امنیت سایبری نظرات بینندگان در مورد این مطلب لطفا شما هم در مورد این مطلب نظر دهید = ۱ بعلاوه ۵ ارسال نظر