توسعه دهندگان

توسعه مکانیسم انتخابات از رای گیری الکترونیک تا ایجاد ۲۵۰ شعبه در خارج از کشور

توسعه مکانیسم انتخابات از رای گیری الکترونیک تا ایجاد ۲۵۰ شعبه در خارج از کشور

توسعه دهندگان: بهبود روند برگزاری انتخابات بوسیله به کارگیری نیروی انسانی متبحر مردمی، استفاده از تکنولوژی رای گیری الکترونیک و ارتقا شناخت مردم از نامزدها با تبلیغات تخصصی، سبب افزایش آگاهی مردم در انتخابات های کشور شده است، همین طور شرایط شرکت در انتخابات برای هم وطنان ساکن در مناطق دوردست و صعب العبور و نیز ایرانیان خارج از کشور بیش از پیش برقرار است.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در سیاست های کلی انتخابات، ابلاغی از جانب رهبر معظم انقلاب در مهر سال ۱۳۹۵ بر استفاده از تکنولوژی های جدید در برگزاری انتخابات تاکید شد، که در بند ۱۲ این سیاست ها آمده است: «بهره گیری از تکنولوژی های جدید در جهت حداکثرسازی شفافیت، سرعت و سلامت در دریافت و شمارش آراء و اعلام نتایج»، همینطور در ماده ۱۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی آمده است: «وزارت کشور موظف است در صورت موافقت شورای نگهبان با در نظر گرفتن سهولت رای دادن، تسریع در شمارش آراء و مشارکت رای دهندگان، فرآیند رای دادن و شمارش آراء را در حداقل یک هشتم حوزه های دارای تعدد کرسی مجلس، به صورت کاملا الکترونیکی برگزار کند.»
برگزاری انتخابات تمام الکترونیک برای نخستین بار در دولت شهدای خدمت
در همین راستا، وزارت کشور در دولت سیزدهم و برای اولین بار در دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، از حوزه های انتخابیه تهران، تبریز، کرمانشاه، شیراز، آبادان، ملایر، خرم آباد و قائم شهر با عنایت به برنامه ریزی ها و اقدامات عملی از پیش طراحی شده توانست رای گیری به صورت تمام الکترونیک را با موفقیت پشت سر بگذارد و در عین حال مورد امنیتی سایبری خاصی در روند برگزاری انتخابات گزارش نشد، هیچ مورد قابل توجه قطعی ارتباطات دستگاههای رای گیری هم دریافت نشد.
«عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با برگزاری انتخابات تمام الکترونیک بیان کرده است: «در انتخابات مجلس تمام امکانات وزارت ارتباطات، اپراتور و دستگاههای مرتبط را بسیج کردیم تا شاهد انتخابات پایدار باشیم که بیشتر از ۹۹ درصد پوشش داشتیم، حتی در نقاط دورافتاده روستایی و جایی که با هلی کوپتر صندوق ها را بردند هم، دسترسی شبکه وجود داشت که در عین گستره بزرگ جغرافیایی، توانستیم بیشتر از ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور را پوشش دهیم؛ نکته مهم تر این بود که بیشتر از ۹۹ درصد استعلامات به شکل کاملا برخط انجام شد و همه این امکانات و تدابیر برای انتخابات پیش رو هم آماده است.»
افزایش روند نظارت مردمی بر انتخابات از اول انقلاب تاکنون
دکتر «هادی طحان نظیف» سخنگو و عضو حقوق دان شورای نگهبان در رابطه با نظارت بر انتخابات در اوایل انقلاب نوشته است که، در انتخابات مجلس اول اساسا شورای نگهبانی وجود نداشت؛ چون شورای نگهبان شش نفر فقیه بودند و شش نفر حقوق دان که حقوق دان ها باید از جانب آن مجلس انتخاب می شدند، با این وجود در همین دوره هم نظارت بر انتخابات وجود داشت و انجمنی که برای نظارت بر انتخابات مجلس تشکیل شد، در واقع همان شورای نگهبان بود، علاوه بر آن، حدود ۱۰ مرجع بر کار انتخابات(اعم از تأیید صلاحیت داوطلبان و برگزاری رای گیری) به صورت رسمی و غیررسمی نظارت می کردند.
امام خمینی(ره) در جهت برگزاری انتخابات مأموریت هایی را به نهادهای حاکمیتی تفویض کرد، به نحوی که «وزارت کشور، فرمانداری ها و بخشداری ها» در رسیدگی به صلاحیت همه داوطلبان، «ستاد بازرسی وزارت کشور»، «ستاد نظارت وزارت کشور» و «انجمن های نظارتی و هیأت ویژه بازرسی ریاست جمهوری» در نظارت بر حسن اجرای انتخابات در فرآیند رای گیری و شمارش آراء، «کمیسیون هفت نفره نظارت بر انتخابات و رسیدگی به شکایت های شورای انقلاب اسلامی» در نظارت پسینی بر فرآیند برگزاری انتخابات و اعلام نظر نهایی در رابطه با تأیید یا ابطال انتخابات در حوزه های رای گیری سراسر کشور، «شهربانی، ژاندارمری، سپاه پاسداران و کمیته های انقلاب اسلامی» در تأمین امنیت انتخابات، «احزاب و گروههای سیاسی دریافت کننده کارت بازرسی از وزارت کشور» در نظارت بر فرآیند رای گیری و شمارش آراء، مسئولیت پیدا کردند.
همینطور دانشجویان تسخیرکننده لانه جاسوسی (به صورت غیررسمی در رد صلاحیت داوطلبان و افشای اسناد داوطلبانی که در ارتباط با آمریکا مؤثر بودند)، «محاکم دادگستری» در ارتباط داوطلبان با ساواک یا برخورداری برخی داوطلبان از محکومیت های مؤثر و «مجلس شورای ملی» (اسلامی) در رسیدگی به اعتبارنامه داوطلبان، نظارت و فعالیت می کردند. علاوه بر آن، تمام کسانی که خویش را نامزد نمایندگی مجلس می کردند باید ضمن اظهار نمایندگی و تکمیل پرسش نامه، معرفی نامه ۲۰ نفر از معتمدان حوزه انتخابیه خویش را هم عرضه می دادند که نقش مردم را در تایید صلاحیت نمایندگان تقویت می کرد.
روند نظارت مردمی بر انتخابات با برگزاری بیشتر از ۴۱ دوره انتخابات سراسری در کشور توسعه یافت، بگونه ای که «هادی طحان نظیف» عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان به تازگی ضمن اشاره به اینکه مردم از این به بعد در انتخابات با سامانه نظارتی جدید شاهد سلامت روند انتخابات خواهند بود، اظهار نمود: «در خصوص گزارش های تخلفات احتمالی که مردم شریف ایران با آن مواجه خواهند شد، «سامانه مردم ناظر» افتتاح شد تا نظارت مردمی در بستر این سامانه باعث برقراری عدالت و امنیت حداکثری انتخابات شود.»
وی در مورد شبکه ناظران مردمی هم به نکاتی پرداخت و اضافه کرد: «شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات، از یک شبکه ی ۳۰۰ هزار نفری برخوردار می باشد که اعضای این شبکه از اقشار مختلف مردم هستند و رابطه استخدامی با شورای نگهبان ندارند، که در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حدود ۲۳۰ هزار ناظر مردمی بر فرایند دریافت رای نظارت خواهند کرد.»
تبلیغات تخصصی و فرصت شناخت نامزدهای انتخاباتی در صداوسیما
«عبدالله مرادی» مدیرکل سیاسی وزارت کشور اسفند سال گذشته(۱۴۰۲) در ارتباط با نقش رسانه ملی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات، اظهار نمود: «همیشه چالش بستر سالم برای صحبت و مناظره در مورد نظام مسائل کشور و عرضه راهکار ها برای عبور از مشکلات کشور وجود داشته است، قبلا اشخاص و احزاب مختلف بدون برنامه در تلویزیون گفتگو می کردند اما حالا گفتمان سیاسی بر مبنای گفت وگوهای شناسنامه دار پیش می رود و میان نمایندگان احزاب و گروههای ذی نفوذ در همه حوزه ها رقابت بوجود آمده است، که فعالیت ۲۰۰ برنامه تلویزیونی بخشی از برنامه سالم سازی فضای رقابت بود؛ بر این مبنا وظیفه مهم رسانه، تبیین معنای مشارکت برای مردم و امید به آینده است.»
طبق ماده ۵۹ قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی له یا ضد نامزدها از تاریخ اعلام رسمی اسامی آنان در صداوسیما، جایگاه نمازجمعه، جلسات، تجمعات، مراسم یا هر بستر دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد، همینطور در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور در جهت فعالیتهای تبلیغاتی نامزدها، ممنوع می باشد.
در همین راستا، «محمد صالح مفتاح» دبیر ستاد انتخابات صداوسیما درباره تغییر قانون جهت استفاده از بستر رسانه ملی برای شناخت نامزدها، به ذکر نکاتی پرداخت و اظهار داشت: «پس از تغییر قانون تبلیغ نامزدهای انتخاباتی در صداوسیما و با تلاش کارکنان این نهاد، مسئله عدالت تبلیغاتی نامزدها با کانال های تلویزیونی تقریبا حل شد. تعداد زیادی مناظره حول این مسائل شکل گرفت و از ظرفیت عظیم استان ها استفاده شد. بعنوان مثال برای انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی بیشتر از ۱۱۰۰ مناظره ضبط و پخش گردید که کمترین حاشیه را داشت، تلاش شد بی اعتمادی ای که به نهاد مجلس وجود داشت با برنامه های مختلف اصلاح گردد، مناظره ها دیدگاه ها را در کنار هم چیدمان می کرد و تصمیم سیاسی برای مردم راحتتر شد، در نهایت مدال افتخاری بر سینه سازمان نشست که آن هم صحبت مقام معظم رهبری بود، این کار گروهی همه ی سازمان بود تا فضای انتخابات به فضای مطلوب تری تبدیل گردد.»
مشارکت همگانی از روستاها دوردست تا ۲۵۰ کشور دنیا
«محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور اطلاع داد و تصریح کرد: «برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تنها انتخاباتی است که همزمان با داخل کشور، در خارج از کشور هم برگزار می گردد و ۲۵۰ نقطه در سراسر جهان برای دریافت رای از ایرانی ها خارج کشور در نظر گرفته شده است، هموطنان مقیم خارج کشور برای دریافت رای می توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی مجاز در ساعات اعلامی روز انتخابات از جانب نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران، به شعب اعلامی(سفارتخانه ها یا سرکنسولگری های جمهوری اسلامی ایران) رجوع کنند.»
دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند سال گذشته(۱۴۰۲) با ۵۹ هزار شعبه ثابت و سیار در ۱۲۱۸ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی برگزار شد، به نحوی که ۴۴ هزار شعبه ثابت، ۱۵ هزار شعبه سیار، ۳۵ هزار شعبه شهری و ۲۴ هزار شعبه روستایی به کار گرفته شدند، بعضی از این شعبه های روستایی در مناطق صعب العبور بوده و صندوق های رای از راه هلی کوپترهای مجهز به مناطق دور افتاده اعزام می شود، این در شرایطی است که اوایل انقلاب از رای ایرانی ها خارج از کشور و افراد دورافتاده روستایی محروم بودیم.
بنا بر نظر کارشناسان و جامعه شناسان، هرچه قدر بستر و شرایط شرکت در انتخابات برای عموم مردم فراهم تر و صندوق های دریافت رای در دسترس تر باشد، میزان مشارکت در انتخابات بیشتر خواهد بود، همینطور میزان آگاهی مردم نسبت به نامزدهای انتخاباتی به تبلیغات آنها در رسانه های جریان اصلی بستگی دارد. در همین راستا انتظار می رود با تقویت زیرساخت های الکترونیکی کشور، در همه دوره های انتخابات شاهد انتخابات الکترونیکی باشیم و کاندیداها هم به جای حاشیه سازی، از بستر رسانه ملی و دیگر رسانه های معتبر و مطرح سراسری به تشریح برنامه های خود بپردازند.




منبع:

1403/03/27
12:39:56
5.0 / 5
323
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
میخواهید برنامه ای برای شما نوشته شود؟ سفارش توسعه نرم افزار


pcdevelopers.ir - مالکیت معنوی سایت توسعه دهندگان متعلق به مالکین آن می باشد