جزئیاتی جدید از ادغام شماره های امدادی

جزئیاتی جدید از ادغام شماره های امدادی

به گزارش توسعه دهندگان، تجمیع شماره های امدادی و تعیین شماره تماس واحد از گذشته مطرح شده اما به نتیجه ای نرسیده بود، اخیرا یک مقام مسئول جزئیات جدیدی از اجرای این طرح اعلام نمود.



به گزارش توسعه دهندگان به نقل از ایسنا، تجمیع شماره های تلفن های امدادی و تعیین شماره تماس واحد از گذشته چندین بار مطرح شده بود. در واقع سابقه ادغام تلفن های امدادی به سال ۱۳۹۲ بازمی گردد که دولت تصمیم گرفت تلفن های امدادی متمرکز شوند تا شهروندان در مواقع احتیاج به دریافت امداد، سردرگم نشوند و با یک شماره واحد تماس بگیرند. وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران کشور این مساله را از سال ۱۳۹۲ پیگیری کردند تا این که پارسال و در دولت سیزدهم تصمیم گرفته شد این تلفن ها ادغام و پروژه آزمایشی آن هم در شهر تهران با همکاری شهرداری تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اجرایی شود.

این طرح برای نخستین بار در کشور و مانند خیلی از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در جهان، در تهران اجرا خواهد شد. اما از آنجائیکه این طرح در گذشته اشکالات ساختاری داشته و هماهنگ کردن آن به آسانی ممکن نبوده است به این علت که سیستم پاسخ دهی سازمان های درگیر با یکدیگر متفاوت بوده و سامانه های خاص خویش را داشتند و سامانه های آن هم مستقل از هم بوده است، حدودا این پروژه تابحال مسکوت مانده بود.

همزمان با مطرح شده باردیگر این مورد پیگیری ها از شرکت مخابرات در خرداد ماه حاکی از آن بود که این شرکت هم آماده هرگونه همکاری در این حوزه است. محمدرضا بیدخام - مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران- در این حوزه اظهار نمود: تجربه این کار در سایر کشورها وجود دارد و بعضی از آنها، کدهای امدادی را ادغام کردند اما انجام این کار هم نیازمند دقت ضروری است. همینطور حتما باید محاسن این اقدام برای مردم شرح داده و شفاف سازی لازم هم در این حوزه صورت گیرد. از طرفی علاوه بر موارد ذکر شده، حتما باید پیوست فنی، ارتباطی، اطلاع رسانی و امنیتی برای این کار مهم پیشبینی و مد نظر قرار گیرد.

البته این مقام مسئول در رابطه با اینکه چه شماره ای مقرر است جایگزین شماره های گفته شود توضیح داد این چهار شماره باید تبدیل به یک شماره شوند اما هنوز شماره مورد نظر اعلام نشده است.

حال با گذشت این مورد به تازگی سرپرست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی سازمان مدیریت بحران کشور جزئیات جدیدی در این حوزه اعلام نمود و اظهار داشت: در فاز مقدماتی این پروژه قرار بود که مرکز پاسخگویی تلفن چهار دستگاه امدادی شامل اورژانس، آتش نشانی، هلال احمر و اورژانس اجتماعی در یک جا و به صورت متمرکز مستقر شود که کارهای مقدماتی آن آغاز شد و با مطالعه نمونه های اجرا شده در کشورهای جهان، سر انجام طرحی انتخاب گردید که نزدیک به شرایط مکانی و اجتماعی کشور ما بود.

به گفته سرپرست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی سازمان مدیریت بحران کشور پس از انجام بررسی ها بنا شد تا سالنی در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به این امر اختصاص یابد. مرحله بعدی هم اینست که شهروندان با یک شماره تماس بگیرد که الان درحال مطالعه و رایزنی با سامان تنظیم مقررات رادیویی کشور هستیم تا شماره سه رقمی را به این امر تخصیص دهد. معمولا بیشتر کشورهای دنیا از ۱۱۲ و ۱۱۷ استفاده می کنند؛ اما ما هنوز به جمع بندی نرسیدیم.

طبق گفته وی هم اکنون دو پیشنهاد در این خصوص وجود دارد، پیشنهاد نخست اینست که یکی از سرشماره های موجود در نظر گرفته شود و پیشنهاد دوم هم تعریف یک شماره جدید است.

البته این ادغام سبب افزایش سرعت امدادرسانی خواهد شد اما نکته قابل توجه اینست اگر قرار باشد یکی از سرشماره های موجود باشد، باید سرشماره ای انتخاب گردد که اغلب گوشیها حتی بدون سیمکارت هم بتوانند درخواست امدادرسانی کنند و اگر هم قرار شد شماره جدیدی تعریف شود اساسا این استاندارد در گوشیها پیشبینی خواهد شد.

گفتنی است تعدد شماره تماس سازمان های امدادی، چالش های خاص خویش را به همراه داشته و برخی کشورها برای پاسخ به این دسته از امور شهروندان یک شماره تماس را اختصاص دادند. بر مبنای نظر کارشناسان ایمنی یکی از مزایای این طرح افزایش سرعت امدادرسانی در حوادث و بلایاست، به صورتی که بعد از برقراری تماس، اقدامات در ارتباط با اعزام دستگاههای امدادی به صورت موازی صورت می گیرد.

از سوی دیگر، مزیت این طرح در جهت افزایش سرعت پاسخگویی به حادثه، از مواردیست که حدودا تمام کارشناسان این حوزه، بر آن اتفاق نظر دارند. آنان همینطور معتقدند که حادثه دیدگان به علت استرس و اضطراب ناشی از حادثه، با کاهش قدرت تصمیم گیری و حافظه روبرو شده و در لحظه مهم حتی امکان دارد شماره تماسهای امدادی را از یاد برده یا جابجا به یاد داشته باشند. همینطور کودکان که آنها هم گروهی از رجوع کنندگان و تماس گیرندگان با سازمان های امدادی هستند، کمتر با مشکل حفظ شماره تماس ها روبرو می شوند و اگر هم در غیاب یک بزرگسال گرفتار حادثه ای شوند، می توانند به سادگی با شماره واحد تماس گیرند.





منبع:

1402/09/16
21:48:01
5.0 / 5
250
تگهای خبر: استاندارد , توسعه , سیستم , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵

pcdevelopers.ir - مالکیت معنوی سایت توسعه دهندگان متعلق به مالکین آن می باشد