راه اندازی یك میلیون پورت VDSL تا آخر سال
مدیركل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مركزی از طریق اندازی یك میلیون دسترسی اینترنت پهن باند ثابت VDSL و FTTH تا آخر سال جاری در شهرهای اصفهان و قم اطلاع داد.
به گزارش توسعه دهندگان به نقل از ایسنا، انواع سرویسهای موجود اینترنت در ایران، به علت داشتن خصوصیت های متمایز از هم، برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوت عرضه می شود. اینترنت پرسرعت، شامل اینترنت ثابت شامل ADSL، VDSL و FTTX و سرویسهای ثابت بی سیم ازجمله TD-LTE می شود. در کنار سرویسهای اینترنت ثابت، اینترنت همراه هم در سال های گذشته رشد زیادی داشته و سهم خویش را در مقایسه با اینترنت ثابت، افزایش داده است.
از طرفی یکی از طریق های افزایش سرعت اینترنت خانگی، جایگزینی VDSL به جای ADSL است. با این کار، بدون اینکه تجهیزات مشترک عوض شود، می توان تجهیزات را با استفاده از فیبر نوری به نزدیک کاربران و سپس سیم مسی برد، اما با این کار فاصله کاربر تا مرکز مخابراتی کاسته می شود و می توان سرعت را تا ۷۰ مگابیت افزایش داد.
محمدجواد آذری جهرمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- هم بارها به این مورد اشاره کرده و چندی قبل هم از چهار برابر شدن سرعت اینترنت خانگی با این جایگزینی اطلاع داد و اظهار داشت: برنامه ریزی کردیم که در سال پیش رو با تمام توان شبکه اینترنت خانگی را گسترش دهیم و میلیون ها اشتراک جدید خانگی با کمترین کاغذبازی اداری و در کمترین زمان ممکن (۴۸ ساعت از ثبت درخواست تا راه اندازی در منزل) تحویل شما دهیم و از سویی هم با VDSL سرعت اینترنت خانگی فعلی را چهار برابر نماییم.
در این راستا و به نقل از رگولاتوری، محمدتقی شفیعی -مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی- اظهار داشت: دسترسی ۸۰ درصد خانوارها به پهن باند ثابت با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه در برنامه افق ۱۴۰۴ پیشبینی شده و ارائه پهن باند ثابت از جانب برخی اپراتورها با همکاری سایر نهادها مانند شهرداری ها، شرکت های توزیع برق و شرکت مخابرات ایران در چارچوب برنامه زمان بندی شده در بعضی استان ها شروع شده است.
وی درباره نحوه پایش کیفیت سرویس اینترنت در اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی اظهار داشت: در استان های اصفهان، قم، مرکزی، چهارمحال و بختیاری و یزد در ۳۹ مرکز مخابراتی سنجه های مخابراتی نصب شده است که به صورت پیوسته در حال رصد شاخص های کیفی و تجربی خدمات اینترنت هستند.
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی اضافه کرد: گزارش های این سنجه های نصب شده از راه سامانه نت سنج پلاس در اختیار کاربران قرار می گیرد، بر همین مبنا علاوه بر رگولاتوری، مردم هم می توانند با این سامانه شاخصهای کیفیت اینترنت اپراتورها را مشاهده و بر آن نظارت داشته باشند.
شفیعی درباره سایر اقدامات نظارتی در حوزه کیفیت خدمات عرضه شده به مردم بیان نمود: علاوه بر پایش برخط، نظارت بر کیفیت، تعرفه خدمات و تفکیک ترافیک داخلی از بین الملل از راه بازرسیهای حضوری هم انجام می شود.
وی سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) را یکی دیگر از ابزارهای نظارتی عنوان نمود و اظهار داشت: در شرایط کنونی کشور که به دلیل شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، بازرسی های حضوری سازمان تا حدودی محدود شده است، پیگیری شکایات مردم در سامانه ۱۹۵ در شناسایی تخلف های اپراتورها و رفع آنها موثر بوده است.
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی، اعلام نمود: از آغاز سال ۹۸ تا کنون ۲۴ هزار و ۵۴۳ شکایت مربوط به منطقه مرکزی در سامانه ۱۹۵ ثبت شده است که از این میان ۱۵ هزار و ۱۳۲ شکایت مربوط به حوزه فناوری و ۹ هزار و ۴۱۱ شکایت هم مربوط به حوزه ارتباطی است که هم اکنون ۹۰ درصد این شکایت ها بررسی و به آنها پاسخ داده شده است.
منبع: توسعه دهندگان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب