پاسخ به چند سوال مهم در رابطه با قابلیت جدید پیام رسان های داخلی

پاسخ به چند سوال مهم در رابطه با قابلیت جدید پیام رسان های داخلی

به گزارش توسعه دهندگان، قابلیت اینترکانکش یا اتصال متقابل اخیرا برروی چهار پیام رسان داخلی اجرایی شده و بله، ایتا، آی گپ و گپ به یکدیگر متصل شدند. این پیام رسان ها بروزرسانی جدیدی عرضه دادند که حاوی امکان اتصال به مرکز تبادل پیام است و از این پس کاربران هر یک از آنها، امکان ارسال پیام به مخاطبان خویش را در سه پیام رسان دیگر را دارند.



به گزارش توسعه دهندگان به نقل از ایسنا، جهت استفاده از امکان اینترکانکشن کافی است کاربران در قسمت تنظیمات هر یک از پیام رسان ها در قسمت حریم خصوصی و امنیت موافقت خویش را برای دریافت پیام از راه سه پیام رسان دیگر را اعلام کنند. دو پیام رسان دیگر یعنی سروش پلاس و روبیکا طبق وعده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مقرر است در آینده به این مرکز اضافه می شوند.

اتصال داخلی میان پیام رسان ها (اینترکانکشن) یا MXP به معنای ایجاد امکان ارسال پیام از مبدا یک پیام رسان ایرانی به سایر سکوهای مشابه بومی است. در رابطه با چگونگی عملکرد این سرویس گفته شده که این کار با دو روش کلی برای پیاده سازی ارتباط داخلی میان پیام رسان ها یا mxp وجود دارد. روش خودکار که در این شیوه سرور mxp به صورت خودکار مطلوب ترین مقصد برای ارسال پیام را انتخاب می کند.

یکی از مشکلاتی که عمدتا کاربران پیام رسان های داخلی از آنها گلایه داشتند، تعدد آنها بوده که در نتیجه ارتباط بین کاربران را با سختی­ هایی مواجه می کرد. بر همین مبنا پیشنهاد ایجاد امکان ارتباط بین پیام­ رسان های داخلی عنوان شد و این پروژه با حمایت وزارت ارتباطات و فناوی اطلاعات و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی انجام شده است.

اکنون کاربران چهار پیام رسان ایتا، بله، گپ و آی گپ می توانند علاوه بر تبادل پیام، انواع مختلف فایل را هم برای یکدیگر ارسال کنند؛ در این روش احتیاج به نصب هیچ نرم افزار دیگری وجود ندارد و پیام رسان دیگری هم به وجود نیامده است و صرفاً یک قابلیت به پیام رسان های داخلی اضافه شده است.

به زبان ساده تر، هم معماری شبکه و هم سیاست­ های کلی پیام­ رسان­ ها هیچگونه تغییری نکرده و تنها یک قابلیت جدید به پیام ­رسان­ های مشارکت کننده در این طرح اضافه شده و سایر سرویسهای آنها مثل تماس صوتی و تصویری، پخش زنده، فروشگاه های اینترنتی و... مطابق گذشته به فعالیت خود ادامه داده و مشتریان خویش را حفظ خواهند کرد. سیاست های کلان و طرح تجاری که قبلا هر شرکت برای ادامه مسیر خود ترسیم کرده است هم کماکان به قوت خود باقیست.

امنیت اطلاعات چگونه تأمین می شود؟

اما امکان دارد سوال مطرح شود که امنیت اطلاعات چگونه تأمین می شود؟ پیام­ های مبادله شده بین سرورهای پیام­ رسان­ ها با استفاده از آخرین فناوری­ های موجود به صورت رمزنگاری مبدا به مقصد (end to end encryption) رمزنگاری شده و عملا امکان رمزگشایی آنها در طول مسیر وجود ندارد.

برخی بر این باور هستند که با اجرای این طرح رقابت بین پیام رسان ها از بین می رود اما توجه به این نکته ضروریست که با اضافه شدن این توانایی نه تنها رقابت بین پیام­ رسان­ ها از بین نمی رود بلکه افزایش هم خواهد یافت. هر پیام­ رسانی که دارای مزیت­ های رقابتی و کیفیت سرویس­ دهی بالاتری باشد به مرور سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص خواهد داد. ضمن این که سایر قابلیت­ های پیام­ رسان­ ها مانند تماس صوتی، تصویری، عملیات بانکی، فروشگاه­ های اینترنتی و... مانند قبل در بستر خودشان عرضه می­ شود.

چرا واتس اَپ و تلگرام این طرح را اجرا نکرده اند؟

عده ای بر این باور هستند که اگر این طرح خوب است چرا پیام رسان های بزرگی مثل واتس اَپ و تلگرام آنرا اجرا نکرده اند یا در کشورهای توسعه یافته هنوز اجرا نشده است، در پاسخ به این پرسش باید گفت اتفاقا اتحادیه اروپا هم اجبار اتصال پیام­ رسان­ های بزرگ با پیام­ رسان­ های بومی خویش را در بخشی از قانون بازارهای دیجیتال(DMA) در سال ۲۰۲۲ تصویب کرده است، بر همین مبنا پیام ­رسان­ های بزرگ فعال در اروپا از سال ۲۰۲۳ میلادی مکلف به پیاده سازی امکان اتصال متقابل با پیام­ رسان­ های کوچک­تر هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از مصاحبه های خود پارسال وعده داد بود این طرح تا دهه فجر یا تا آخر سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد؛ در این حوزه باید گفت باوجود تمام پیچیدگی­ های فنی و حقوقی که وجود داشت، در انتهای سال ۱۴۰۱ این طرح فاز آزمایشی خویش را با موفقیت به پایان رساند، اما در آن فاز تنها امکان ارسال و دریافت پیام متنی وجود داشت. بر همین مبنا تصمیم گرفته شد امکان ارسال و دریافت فایل هم عملیاتی شود که این فاز هم در انتها فروردین ماه سالجاری با موفقیت انجام شد.

لازم به ذکر است استفاده از این توانایی برای کاربران اختیاری است، کاربر برای فعال­ سازی این توانایی باید به بخش تنظیمات پیام­ رسان مراجعه نموده و آنرا فعال کند، ازاین رو تا وقتی که خود کاربر این کار را انجام ندهد، این توانایی فعال نخواهد شد، به زبان ساده­ این توانایی به صورت پیش­فرض برای کاربران فعال نیست.

همچنین سازوکار ارسال پیام به نحوی است که فرستنده انتخاب می کند که گیرنده در کدام پیام رسان پیام خویش را دریافت کند. هنگام ارسال پیام از سمت فرستنده، انتخاب پیام رسان مقصد توسط فرستنده صورت می پذیرد بعنوان مثال شما می­ توانید از پیام رسان بله به هر یک از سه پیام­ رسان دیگری که مخاطب مورد نظرتان در آن عضو است، پیام ارسال کنید.

یکی از مسائلی که در مراسم رونمایی این طرح به آن پاسخ داده شد، به ذخیره محتوای پیام های تبادل مربوط می شود؛ قابلیت MXB تنها بعنوان یک گذرگاه تبادل پیام بین پیام­ رسان­ها مورد استفاده قرار می­ گیرد و ارتباطی با ذخیره محتوای پیام­ ها ندارد.

محل تأمین هزینه چنین طرحی از کجاست؟

طراحی و پیاده سازی این طرح با حمایت و راهبری وزارت ارتباطات و البته همکاری مدیران و استفاده از ظرفیت تیم های فنی خود پیام­ رسان­ ها مشارکت کننده در آن انجام شده است. وزارت ارتباطات بخش قابل توجهی از زیرساخت مورد نیاز را در اختیار این طرح قرار داده است و ظرفیت نیروی انسانی فنی نخبه پیام ­رسان­ های داخلی هم پای کار آمده است.

ممکن است برای بعضی کاربران این سوال مطرح شود که آیا امکان دارد با اجرای چنین طرحی پیام رسان ها گرفتار اختلا در سرویس­ دهی شوند، یا سایر قابلیت­ های آنان مثل تماس صوتی و تصویری و... گرفتار اشکال شود؟ در این زمینه میتوان گفت این پروتکل خللی را در سرویس­ دهی سایر قابلیت پیام ­رسان­ ها به همراه نخواهد داشت و تنها بعنوان یک قابلیت جدید اضافه خواهد شد. البته فعال سازی این توانایی هم اختیاری است.

چگونگی برقراری تماس صوتی و تصویری میان پیام رسان ها

در ابتدای این پروژه، امکان برقرای تماس صوتی و تصویری بین پیام­ رسان ­های مختلف فراهم نیست اما امکان دارد در ادامه با عنایت به استقبال و تقاضای کاربران این امکان هم اضافه شود. در این فاز فعلاً امکان تشکیل گروه و کانال بین پیام­ رسان­ های مختلف وجود ندارد اما در برنامه فاز بعدی این امکان هم ان شالله اجرا می گردد.

نکته مهم این است، این پیام رسان ها نه مقرر است با یکدیگر ادغام شوند و نه مقرر است پیام رسان جدیدی ایجاد شود بلکه تنها یک قابلیت به پیام رسان ها اضافه شده و در حاکمیت شرکتی، سهامداری و حتی ماهیت خصوصی آنها هم هیچگونه تغییری ایجاد نخواهد شد. لازم به ذکر است استفاده از این توانایی هزینه­ ای برای کاربران نخواهد داشت و کاربران تنها مانند قبل هزینه ترافیک اینترنت مصرفی خویش را بر مبنای میزان استفاده از اینترنت پرداخت خواهند کرد.

زمانی که کاربری این توانایی را فعال کند در این صورت مخاطبین او تنها می­ توانند مشاهده کنند کاربر در کدامیک از پیام­ رسان­ های داخلی عضو است. تنها محتوای پیام­ های ارسالی کاربر هم برای مخاطب او ارسال می­ شود و نه هیچ چیز دیگری. همچنین باید این نکته اشاره نمود پیام رسان هایی که به حدی از بلوغ از نظر تعداد کاربران فعال (مطابق مصوبه مرکز ملی فضای مجازی) رسیده باشند و دارای مجوز از وزارت ارتباطات باشند امکان مشارکت در این طرح را خواهند داشت.

نحوه فعال سازی قابلیت اینترکانکشن در پیام رسان های داخلی

برای استفاده از این توانایی (فعال سازی قابلیت اتصال متقابل یا اینترکانکشن در پیام رسان های ایرانی) باید بعد از بروزرسانی پیام رسان خود به آخرین نسخه، وارد حساب کاربری خود شوید، سپس از بخش تنظیمات پیام رسان وارد بخش امنیت و حریم خصوصی شده و گزینه ارتباط با سایر پیام رسان های ایرانی را فعال کنید. با این اقدام قابلیت «اتصال متقابل» فعال می شود و می توانید در فهرست مخاطبان خود که همین امکان را در پیام رسان خود فعال کرده باشند، علاوه بر تبادل پیام متنی، انواع فایلها را هم رد و بدل کنید.

برای استفاده از این توانایی، با جست وجوی نام مخاطب مورد نظر و کلیک روی «آیکن بی نهایت» می توانید ببینید مخاطبان شما عضو کدام یک از پیام رسان های بومی هستند، سپس از بین پیام رسان های مقصد، پیام رسان مد نظرتان را برگزیده و پیام را ارسال کنید.

روز سه شنبه پنجم اردیبهشت ماه، فاز اول طرح اتصال متقابل پیام رسان های ایرانی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و نمایندگان پیام رسان های داخلی رونمایی گردید.




1402/02/08
15:19:28
5.0 / 5
527
تگهای خبر: اینترنت , بازار , برنامه , تلگرام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴

pcdevelopers.ir - مالکیت معنوی سایت توسعه دهندگان متعلق به مالکین آن می باشد