در گفت وگو با یك كارشناس بررسی شد
زوایای پیدا و پنهان پشتیبانی از کسب و کارهای اینترنتی
توسعه دهندگان: یک کارشناس معتقد می باشد پس از محدود شدن دو پلت فرم خارجی، اگر کسب و کاری بخواهد باردیگر فعالیت خودرا در یک فضای جدید شروع کند، ممکنست هزینه بر و طولانی باشد.
به گزارش توسعه دهندگان به نقل از ایسنا، با محدود شدن دو پلت فرم خارجی طی دو ماه گذشته، پشتیبانی از کسب و کارهایی که در آن پلت فرم ها فعالیت می کردند و به صورتی لطمه دیدند مورد توجه قرار گرفت، در همین راستا بتازگی بخشنامه ای جهت پشتیبانی از کسب وکارها و سکوهای داخلی تصویب و رونمایی گردید.
درباره جزیات این آیین نامه می توان اظهار داشت که شامل ۱۴ ماده و ۳۰ نوع حمایت های دولتی بوده و به اعتقاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گام بسیار بزرگ و بلندی برای پشتیبانی از کسب وکارهای اینترنتی به شمار میرود و اگر این مصوبه به شکل کامل اجرا شود حتما اتفاق بزرگی در کشور خواهد افتاد.
در همین راستا کیوان نقره کار- کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات- در گفت و گو با ایسنا درباره ی بخشنامه پشتیبانی از کسب و کارهای دیجیتال اظهار داشت: اساسا بخشنامه های حمایتی در هر حوزه شامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره کمک می نماید و نیاز است دولت در سطح کلان هم این حمایت ها را از بدنه جامعه انجام دهد.
وی اضافه کرد: در یکی از بخشهای این بخشنامه به تسهیل صدور مجوز اشاره شده است و افرادی که به سکوهای داخلی می روند دارای مجوز هم می شوند، این مسئله کار را کمی سخت می کند برای اینکه در پروسه دریافت مجوز باید صلاحیت سنجی صورت گیرد و این که فقط هرکسی با قرار گرفتن در پلتفرمی صاحب مجوز آن کسب وکار هم شود، بنظر می رسد که در آینده می تواند تبعاتی داشته باشد.
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد می باشد که یکی از فاکتورهای دریافت مجوز بررسی صلاحیت فردی و شغلی مجموعه حقیقی و حقوقی است که سبب می شود این اتفاق رخ ندهد و در نتیجه تعداد زیادی شرکت داشته باشیم که ممکنست از هویت واقعی برخوردار نباشند.
نقره کار تشریح کرد: از دیگر مواردی که در این بخشنامه به آن اشاره شده ارائه خدمات پستی در کنار سرویس دهنده های مجازی است. دراین زمینه باید توجه کرد مقداری خدمات پستی کشور ما فرسوده است و ناوگان پستی هم نیاز به بازسازی دارد، بدین سبب این سوال وجود دارد که آیا پست میتواند با اضافه شدن این مقدار کسب وکار، به تنهایی پاسخگو باشد؟ اگر نباشد به صورتی لجستیک ما گرفتار مشکل می شود و در نتیجه نارضایتی هم نزد مردم به عنوان مصرف کننده و شرکت های مجازی به عنوان سرویس دهنده و ارائه کالا به وجود می آید.
وی با اعلان اینکه مسئله مهم دیگر حفظ حریم خصوصی است، اشاره کرد: ماده ۱۱ این بخشنامه به بحث حفظ حریم خصوصی اشاره نموده است، ما باید این مسئله را درنظر بگیریم زمانی که کاربران به پلتفرمهای داخلی می روند، مشخصات شخصی شرکت و کاربران روی آن قرار می گیرد و متأسفانه تعدادی از کاربران و کسب وکارها به سرویس دهنده های دولتی اعتمادی ندارند که بخواهند اطلاعات خودرا در آن قرار دهند و به هر حال به صورتی از حریم خصوصی آنها نه فقط از دید امنیتی بلکه از نظر اقتصادی هم مطرح میشود.
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: زمانی که کاربران در فضای پلتفرمهای خارجی مانند اینستاگرام فعالیت می نمایند، فضا عمومی است و بعدها کاربر می تواند طبق مقررات ارائه خدمات مالیات را داشته باشند ولی زمانی که کاربران در یک فضای پلت فرم داخلی فعالیت کنند، امکان دارد، حریم خصوصی کسب وکار از بین برود.
نقره کار در ادامه سخنانش با اعلان اینکه حفظ حریم و عدم دسترسی به اطلاعات کاربران جزو ماهیت و اساس کار پلتفرمها است، اشاره کرد: نکته ای که دولت باید بر روی آن کار کند و بپذیرد این است که اگر زمانی محدودیت پلتفرمهای خارجی برداشته شود، ممکنست قسمتی از کاربران از سکوهای داخلی با وجود ارائه امکانات خوب بیرون بروند.
وی افزود: در بخش دیگری از بخشنامه الزام شده که پلت فرم باید فضایی را بوجود آورد که آن مجموعه و کسب وکار تا ۷۰ درصد فالورهای خودرا در آنجا داشته باشند؛ این سوال وجود دارد که چگونه می شود یک کاربر بطور مثال با یک میلیون دنبال کننده حدود ۷۰۰ هزار نفر از آنها را در پلت فرم داخلی داشته باشد؛ چنین مسئله ای نگران کننده است که یا کسب وکارها را به سمت و سوی تبلیغات سوق می دهد یا ممکنست از فالور و دنبال کننده فیک و جعلی استفاده نماید. بدین سبب درباره ی این بند می توان اظهار داشت که عملا شدنی نیست.
به اعتقاد وی در کل می توان گفت اگر همزمان فرهنگ سازی برای مردم ترویج شود و هزینه بسیاری که برای تشویق مردم به حضور و استفاده از پلتفرمهای داخلی به انجام می رسد، به سمت و سویی برود که مزایا و معایب پلتفرمهای داخلی و خارجی بیان شود و مردم خود تصمیم بگیرند که در کدام فضا باشند، اساسا استقبال بیشتر می شود.
این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این که تخفیف و معافیت های مالی و مالیاتی برای هر کسب و کاری به عنوان تشویق موجب تشویق به گسترش آن می شود، اظهار داشت: دراین زمینه هم نکته ای وجود دارد و باید توجه کرد چقدر اطلاعات مالی خودرا به پلت فرم ارائه نماییم یا اطلاعات مالی جدا از پلت فرم به ادارات مالیات داده شود. مسئله دیگر این است که این نوع معافیتها و تخفیف ها سبب می شود شاهد شرکتهای نو پدیدی باشیم که فقط ایجاد شوند و دربازه زمانی دو ساله از خدماتی بهره گیرند و بعد از این بازه بسته شوند و مشخص نشود که به چه چیزی رسیده اند و فقط خواسته اند از این خدمات بهره گیرند. بدین سبب باید نظارتی که دست و پاگیر و طولانی نیست وجود داشته باشد و از طرف دیگر عدم نظارت هم نباید سبب هرج و مرج شود.
نقره کار درباره ی تأثیر این بخشنامه در ایجاد و توسعه اشتغال، اظهار داشت: دراین زمینه باید دید کسب و کارهایی که در فضای دیگر فعالیت می کند، چقدر در فضای پلتفرمهای داخلی می توانند فعالیت کنند. بدین سبب به عقیده شخصی تأثیرگذار است اما نه در کوتاه مدت.
وی در انتهای سخنان خود اشاره کرد: پیشنهاد من برای تدوین این نوع بخشنامه ها این است که خوب است که بخش خصوصی و بخش فعالی که مقرر است بعدا از این از بخشنامه منتفع شود در تدوین آنها حضور داشته یا حداقل از آنها مشاوره گرفته شود. یا نظرسنجی دراین زمینه از کسب وکارها در سطح کشور داشتیم که مشخص می شد آنها چه نیازهایی در پلتفرمهای خارجی دارند و الان تمایل دارند در یک فضای دیگر برای آنها برطرف شود و به نظرم تصمیم گیریها باید با حضور خود کسب وکارها، تشکل ها و اصناف صورت گیرد.
منبع: توسعه دهندگان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب