ماجرای افزایش تعرفه تلفن ثابت و دستور توقف آن چیست؟

ماجرای افزایش تعرفه تلفن ثابت و دستور توقف آن چیست؟

توسعه دهندگان: قبل از این اعلام شده بود که افزایش تعرفه هزینه ماهانه تلفن ثابت، تابستان امسال مورد تایید قرار گرفته و ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت کارکرد تلفن ثابت را تصویب کرده است و درصورت موافقت رگولاتوری و ابلاغ به مخابرات اعمال و اجرا می گردد.



به گزارش توسعه دهندگان به نقل از ایسنا، طبق مصوبه مذکور کاربران تلفن های ثابت استان تهران برای حفظ خط تلفن ثابت خود برمبنای جدول جدید پیرامون تعرفه های جدید تلفن ثابت، باید ماهانه ۲۰ هزار تومان، پرداخت کنند. این هزینه فقط هزینه ای است که صاحبان خطوط تلفن در پایتخت، در صورت عدم استفاده از خط تلفن و فقط بمنظور نگهداری این خطوط باید پرداخت کنند. اما بتازگی اعلام گردید که در همین رابطه شورای رقابت دستور توقف هرگونه افزایش در هزینه خدمات تلفن ثابت را تا زمان ارائه دقیق هزینه تمام شده صادر کرد.

بنابر اعلام مرکز ملی رقابت، در پانصد و نهمین جلسه این شورا به استناد بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و باتوجه به ماده ۳ مصوبه جلسه ۴۶۶ شورای رقابت با موضوع " دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهیانه تلفن ثابت"، شرکت مخابرات ایران موظف است با استقرار نظام حسابداری بهای تمام شده، نظام خودرا به نحوی اصلاح نماید که هزینه تمام شده هر یک از خدمات تمام شده این شرکت بصورت مجزا و دقیق محاسبه شود و در صورت های مالی حسابرسی شده این شرکت درج گردد، اما شرکت مخابرات ایران این مصوبه را اجرا نکرده است، پس تا زمان ارائه دقیق هزینه ماهانه تمام شده خدمات تلفن ثابت، مندرج در صورت های مالی حسابرسی شده شرکت مخابرات ایران، هرگونه تغییر در هزینه خدمات تلفن ثابت و گرفتن وجوه اضافی، مغایر مصوبه شورای رقابت بوده و باید به قید فوریت متوقف گردد.

پس از این اتفاق، شرکت مخابرات ایران هم در این جهت اعلام نموده که این شرکت همیشه تمامی کارهای خودرا برمبنای قانون تجارت و مصوبات و الزامات حوزه رگولاتوری انجام می دهد و با رعایت الزامات قانونی پروانه فعالیت صادره و مصوبات هیات مدیره، با وجود ثابت ماندن تعرفه ها در ۱۲ سال اخیر و رشد چندین برابری نرخ ارز و تورم به ارائه خدمات ارتباطی به همه ذی نفعان می پردازد.

این شرکت همین طور تکید کرده که ابلاغ "دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهیانه تلفن ثابت" بعد از پیشنهاد و موافقت کمیسیون تنظیم مقررات و شورای رقابت و بعد از بررسی توسط ستاد تنظیم بازار انجام شده است و باتوجه به ضرورت پیاده سازی الزامات توسعه ای و رشد اقتصادی در کشور، شرکت مخابرات ایران همیشه خدمات رسانی گسترده خودرا در سراسر کشور و در قالب مشتری مداری ادامه می دهد.
اما ماجرای افزایش تعرفه تلفن ثابت از این قرار بود که این افزایش تعرفه در استان تهران بابت ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه، هزینه ای معادل ۲۰۰۰۰ تومان، برای سایر مراکز استانها به ازای حداقل ۳۳۳۳ دقیقه مکالمه ۱۵۰۰۰ تومان به عنوان حداقل پرداخت و سایر شهرها به ازای ۲۶۶۶ دقیقه مکالمه معادل ۱۰۰۰۰ تومان مشخص شده بود.
قبل از این محمدرضا بیدخام -مدیر کل ارتباطات و اموربین الملل شرکت مخابرات ایران- در گفت و گو با ایسنا درباره ی این مساله اظهار کرده بود: تعرفه تلفن ثابت حدود ۱۲ سال است که با وجود افزایش تورم تغییری پیدا نکرده است. ما در خواستمان را برای تغییر تعرفه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه داده ایم و آنها بررسی کردند و کارهای کارشناسی آن انجام شد.
وی ادامه داد: همین طور در سازمان تنظیم مقررات رادیویی و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هم تصویب گردید و در نهایت به کمیسیون تنظیم بازار ارسال کردند؛ آنجا هم با شرایطی مصوب شد و بعد از آن به وزارت ارتباطات ابلاغ گردید.
او گفته بود ما منتظریم این مساله در کمیسیون تنظیم بازار بررسی و بوسیله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ما ابلاغ شود. به عبارتی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات باید تغییرات تعرفه ها را به ما ابلاغ کنند تا بتوانیم اعلام نماییم و اطلاع رسانی لازم دراین زمینه انجام دهیم.
پس از این اظهارات خبری دیگر منتشر گردید که طبق آن مشترکان تهرانی از شروع شهریور باتوجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار و بر طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررارت در خصوص دستورالعمل هزینه ماهانه خدمات مکالمه صوتی مشترکان تلفن ثابت، می توانستند با پرداخت ۲۰ هزار تومان هزینه ماهانه خدمات مکالمات صوتی، ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه رایگان درون شهری یا به همان میزان مکالمات بین شهری و همراه دریافت نمایند.
این طرح بگفته مدیرکل ارتباطات شرکت مخابرات ایران، برای سایر مراکز استانها، ۱۵ هزار تومان و ۳۳۳۳ دقیقه مکالمه رایگان و سایر شهرها، ۱۰ هزار تومان و ۲۶۶۶ دقیقه مکالمه رایگان اجرا شده و دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهانه خدمات مکالمه صوتی مشترکان تلفن ثابت در امتداد حداقل جبران هزینه نگهداری از خطوط تلفن ثابت است.
بر این اساس خطوط مشتریان با هر مبلغ صورت حساب، در صورت عدم پرداخت در دو دوره متوالی قطع و حداقل اعتبار مکالمه مبلغ یک میلیون ریال یا میانگین سه دوره آخر برای کارکردهای بالاتر در نظر گرفته می شود و در صورت رسیدن به حد اعتبار توسط زیر سیستم اعتباری و هوشمند قطع می شود.
طبق اعلام شرکت مخابرات، پیامک صورتحساب برای تمامی مشتریان شهری ارسال می شود در صورتیکه برای مشتریان روستایی فقط برای صورت حساب هایی با بدهی بیش از ۵۰۰۰ تومان پیامک ارسال خواهد شد. در محاسبه هزینه های قبوض تلفن ثابت، طبق مقررات ۹ درصد ارزش افزوده لحاظ می شود.





منبع:

1401/07/15
14:31:29
5.0 / 5
342
تگهای خبر: بازار , توسعه , خدمات , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳

pcdevelopers.ir - مالکیت معنوی سایت توسعه دهندگان متعلق به مالکین آن می باشد