بررسی آخرین وضعیت پیامک های رجیستری تلفن همراه

بررسی آخرین وضعیت پیامک های رجیستری تلفن همراه

به گزارش توسعه دهندگان، به تازگی گزارش هایی از بروز اختلال در ارسال پیامک های سامانه رجیستری انتشار یافته بود که در همین راستا وزارت صمت طی روزهای گذشته اعلام نمود که این مسئله حل شده و مباحث مطرح میان این وزارت خانه و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم به نتیجه برسد.



به گزارش توسعه دهندگان به نقل از ایسنا، پیامک رجیستری حاوی استعلام اصالت تلفن همراه به منظور بررسی قانونی بودن، نو یا دست دوم بودن، مشخصات فنی دستگاه، اطلاعات نشان تجاری، مدل، شرکت گارانتی کننده و نظایر آن است. گوشیهایی که پیامک در خصوص غیرقانونی بودن گوشی دریافت نمایند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشته و بعد از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت؛ ازاین رو قطع پیامک منجر به عدم آگاهی از اصالت دستگاه می شود و می تواند خریداران را با مشکلات جدی مواجه کند.

طی روزهای گذشته گزارش هایی از اختلال در پیامک های ریجستری موبایل منتشر و علت آن اختلافات مالی اپراتورها با دستگاههای دولتی اعلام شده بود؛ مساله ای که مدیر کل خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت هم آنرا تأیید کرده بود.

حمید محله ای- مدیر کل خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت - ضمن اشاره به قانون تعیین تعرفه های خدمات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفته که برای خدمات سامانه همتا در سال ۱۳۹۸، کمیسیون تنظیم مقررات وزارت ارتباطات، تعرفه تصویب شده بود و تا فروردین ۱۴۰۰ این مصوبه به قوت خود باقی بود و تعرفه خدمات رجیستری تلفن همراه را مشخص می کرد گفته بود که مسؤلان وقت وزارت ارتباطات با این استدلال که این هزینه را باید دولت بدهد، این تصمیم را لغو کردند و در بودجه سال قبل دیده شد، اما بودجه موردنظر هم پرداخت نشد؛ ازاین رو مشکل اینست که هم اکنون نه بودجه تعیین شده و نه مصوب های در کمیسیون در دسترس می باشد.

محله ای همینطور از اپراتورها خواسته که نگران پرداخت هزینه های خود نباشند چونکه عدم پرداخت به علت موانع قانونی بوده که بزودی با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رفع خواهد شد. البته وی ابراز امیدواری کرده که ظرف چند روز آینده، وزارت صمت با سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات به تفاهم نهایی برسد و این مشکل به صورت اساسی حل شود.

در این باره مجید حقی- معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در گفتگو با ایسنا، در رابطه با آخرین وضعیت این مورد اظهار نمود: ما جلسات بسیاری با دوستان وزارت صمت داشتیم و متولی این مورد وزارت صمت بوده و سامانه همتا هم در مجموعه این وزارت خانه به مردم سرویس عرضه می دهد.

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات این سازمان اضافه کرد: درخواستمان این بود که بحث تبادل قرارداد یا تعامل بین وزارت صمت، سامانه همتا با اپراتورها نهایی شود و پیگیر این هستیم که بدهکاری وجود نداشته باشد.

پیش از این هم سخنگوی انجمن موبایل با بیان اختلال چند روزه در پیامک موبایل گفته بود این حق مسلم مصرف کننده است که اصالت دستگاهی که خریداری نموده را بداند.

لازم به ذکر است مشتریان می توانند پیش از خرید تلفن همراه، با پیامک کردن شناسه ۱۵ رقمی IMEI (که روی جعبه تلفن همراه درج شده است) به شماره ۷۷۷۷ اصالت تلفن همراه را استعلام کنند. به صورت کلی انجام فرایند استعلام اصالت از راه درگاه های ارتباطی سامانه همتا امکان پذیر است که این درگاه ها عبارتند از سامانه پیامکی ۷۷۷۷، کد دستوری #۷۷۷۷*، اپلیکیشن همتا و وب سایت اینترنتی همتا.





منبع:

1401/07/01
14:46:43
5.0 / 5
346
تگهای خبر: الكترونیكی , اینترنت , توسعه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳

pcdevelopers.ir - مالکیت معنوی سایت توسعه دهندگان متعلق به مالکین آن می باشد