ثبت شکایت از کسب و کارهای اینترنتی فقط با اطلاعات پرداخت

ثبت شکایت از کسب و کارهای اینترنتی فقط با اطلاعات پرداخت

توسعه دهندگان: از شروع اردیبهشت ماه 1401، ثبت شکایت از کسب و کارهای اینترنتی فقط برمبنای اطلاعات تراکنش پرداخت امکان پذیر خواهد بود.



به گزارش توسعه دهندگان به نقل از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، پیرو اطلاعیه مورخ هشتم اسفندماه ۱۴۰۰ در خصوص لزوم ذخیره اطلاعات تراکنش پرداخت هنگام خرید از کسب وکارهای اینترنتی و رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب وکارهای اینترنتی و داوری برخط مورخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰، از اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ بمنظور جلوگیری از ثبت شکایات صوری و بی اساس نسبت به کسب وکارهای اینترنتی که سبب تحمیل هزینه و زحمت برای کسب وکارهای اینترنتی می شود، ثبت شکایت فقط برمبنای اطلاعات تراکنش پرداخت و استعلام آن از بانک مرکزی امکان پذیر خواهد بود. بدین منظور، هنگام ثبت شکایت در سامانه، ورود اقلام اطلاعاتی تراکنش پرداخت مانند تاریخ، مبلغ، شماره ترمینال، شماره مرجع تراکنش و … توسط مصرف کننده الزامی است.
لذا تمامی مصرف کنندگان تجارت الکترونیکی می بایست هنگام خرید از کسب وکارهای اینترنتی حتما اطلاعات تراکنش پرداخت را بصورت دقیق ذخیره و نزد خود نگهداری نمایند تا در صورت بروز مشکل، امکان ثبت شکایت و پیگیری بوسیله سامانه اینماد را داشته باشند. بدین منظور در صورت پرداخت اینترنتی، کافی است از صفحه تأیید خرید که بعد از ثبت اطلاعات در درگاه پرداخت اینترنتی و زدن دکمه پرداخت نمایش داده می شود، در نمایشگر یا تلفن همراه خود عکس گرفته یا با زدن دکمه PrintScreen از صفحه کلید، تصویر صفحه را کپی و بوسیله جایگذاری در نرم افزاری نظیر Paint، MS Word یا پیامرسان ها ذخیره گردد. همین طور امکان ثبت شماره تلفن همراه یا نشانی ایمیل نیز در تمامی درگاه های پرداخت اینترنتی بصورت اختیاری وجود دارد که در صورت تکمیل آن، اطلاعات رسید تراکنش بوسیله پیامک یا ایمیل ارسال خواهد شد.
در مورد پرداخت هنگام تحویل (CoD) نیز کافی است مصرف کنندگان، رسید کارتخوان یا تصویر آنرا نزد خود نگهداری نمایند. لازم به تاکید است که در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب وکارهای اینترنتی، امکان ثبت شکایت فقط در صورت واریز وجه بوسیله شبکه پرداخت کشور وجود دارد و در صورت واریز وجه بوسیله کارت به کارت یا روش های دیگر، امکان ثبت شکایت و پیگیری خرید بوسیله سامانه اینماد وجود نخواهد داشت.
در این سامانه بعد از ثبت شکایت توسط مصرف کننده، چنانچه شکایت بوسیله مذاکره با کسب وکار مرتفع نگردد مصرف کننده محترم می تواند با اختیار خود شکایت را از دو مسیر ارجاع به «مراجع اداری» و یا «هیئت داوری» پیش ببرد. لازم به ذکر است، مصرف کنندگان می توانند جهت تسریع در حصول نتیجه نهایی، از درخواست داوری در سامانه استفاده نمایند. پروسه داوری در سامانه برخط حل اختلاف جمعی بعنوان نخستین سامانه داوری برخط در کشور که قسمتی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات است، انجام می شود.
حل و فصل اختلافات در این سامانه بدون نیاز به رسیدگی قضایی و شبه قضایی انجام و بوسیله پروسه داوری طی حداکثر سه هفته به رأی لازم الاجرا منتهی خواهد شد و علاوه بر ضمانت اجرائی اداری برای کسب و کارهای اینترنتی، رأی صادره قابلیت اجرا بوسیله قوه قضائیه را نیز خواهد داشت.


منبع:

1401/01/27
19:50:45
5.0 / 5
375
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴

pcdevelopers.ir - مالکیت معنوی سایت توسعه دهندگان متعلق به مالکین آن می باشد