ابعاد خدمت رسانی پیام رسان های بومی چقدر است؟

ابعاد خدمت رسانی پیام رسان های بومی چقدر است؟

یک کارشناس فناوری اطلاعات با انتقاد از اجبار کاربران به استفاده از ابزارها و پیام رسان های بومی، اظهار داشت:  اپلیکیشن های داخلی در آن ابعادی که فکر می نماییم، پس از مسدودیت های گسترده طرح صیانت می توانند سرویس دهی کنند، بزرگ نشده اند.


میلاد نوری در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به اجبار به استفاده از ابزارهای بومی بیان نمود: در دوره ای در دهه ۱۳۸۰، ایمیل های ملی را مطرح نمودند و هر فرد برای افتتاح حساب، با بخشی به اسم ایمیل ایرانی مواجه بود که افراد باید سرویسهای ایمیلی ایران که چاپار و میهن میل بود، را وارد می کردند، اما همان زمان هم این طرح شکست خورد. بعد از آن در دوره ای مبحث سیستم عامل بومی عنوان شد که برای آن هم هزینه کردیم و لینوکس ملی را راه انداختیم که جهت راه اندازی آن تسهیلات ۱۰ میلیاردی گرفتند که آن زمان هم عدد بزرگی بود، حتی اعلام گردید که در ادارات دولتی نباید سیستم عامل خارجی استفاده گردد و افراد باید از سیستم عامل ملی استفاده کنند، اما این طرح هم خروجی نداشت و شکست خورد.
وی افزود: حتی دوره محمدجواد آذری جهرمی -وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات- بحث اندروید ملی را مطرح نمودند و گفتند ما نباید از اندرویدی که ابزارهای خارجی مانند گوگل پلی روی آن نصب است، استفاده نماییم. اما این طرح هم در سکوت خبری شکست خورد. ازاین رو در دوره های مختلف، کوشش برای بومی سازی ابزارهای حوزه ارتباطات، صورت گرفته است.
این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه هم اکنون ما پیام رسان هایی داریم، که همه جوره از آنها حمایت کردیم، اظهار داشت: دولت به این پیام رسان ها وام های پنج میلیاردی داده و زیرساخت تعلق گرفته است. بانک ملی کاربران را وادار کرده که برای دریافت تراکنش های کمتر از ۳۰ هزار تومان، باید پیام رسان بله را نصب کنند، یا در دوره ای دانشگاه آزاد دانشجویانش را مجبور کرد برای انتخاب واحد، آی گپ را نصب کنند، یا روبیکا که برای مدت زیادی در انحصار صداوسیما بود و مردم مجبور بودند جهت شرکت در مسابقه های تلویزیونی این اپلیکیشن را نصب کنند، در حالیکه نصب برنامه ها به این صورت و با اجبار، در نخستین فرصت هم از بین می رود.
نوری افزود: یا در دوره ای روبیکا به جهت اینکه عدد و رقم قابل قبولی از کاربرانش عرضه نماید، پروفایل های کاربران مختلف در اینستاگرام را بدون اجازه کپی کرده بود، هر شخصی که تعداد فالوئرهایش زیاد بود، پروفایلش با محتوا بدون اجازه کپی و جعل شده بود. کسانی که پیام رسان ها و سرویسهای این مدلی را راه اندازی کردند، می خواهند به هر ابزاری متوسل شوند که به زور کاربر را به این پلت فرم ها منتقل کنند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه ما از شکست ها و جذب کاربر به هر قیمتی درس نگرفتیم، اظهار داشت: یکی از خوشبینی های طراحان طرح صیانت همین است که کاربران بالاخره به پیام رسان های بومی می آیند، در صورتیکه این اجبار تجربه جدیدی نیست، بلکه تجربه شده و جواب نداده است. زمانی که شما دانشجویان دانشگاه آزاد را مجبور می کنید پیام رسان مورد نظرتان را نصب کنند، درنهایت در روز انتخاب واحد کاربران یک کمپین راه می اندازند و امتیاز اپلیکیشن شما را در گوگل پلی از ۴ به ۱.۶ می رسانند، یعنی کمترین امتیاز در بین اپلیکیشن ها.
این کارشناس فناوری اطلاعات با تکیه بر نارضایتی کاربران از اجبارهای این چنینی اظهار نمود: این نشان داده است که کاربران به این اجبار راضی نیستند، حتی اگر شما مجبورشان کنید قبض موبایلشان را هم در اپلیکیشن مورد نظرتان پرداخت کنند. یا در دوره ای می گفتند که اگر واکسیناسیون کرونا آغاز شود، احیانا نوبت دهی در پیام رسان ها انجام می شود، درواقع سرویس هایی که به صورت روزمره مورد نیاز کاربران است را می خواهند از راه پیام رسان ها عرضه کنند، در صورتیکه در هیچ کجای دنیا پیام رسان موفقی این کار را نکرده است، مگر در چین.
نوری افزود: چین هم اگر این کار را کرده و روی وی چت هر سرویسی را عرضه می دهد، به خاطر گستردگی بازارش است. چین بیشتر از یک میلیارد جمعیت دارد و اگر شما بی کیفیت ترین اپلیکیشن را هم در چین طراحی کنید، نصب آن خیلی سریع به ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون می رسد. ازاین رو این کار برایشان آورده مالی و توجیه اقتصادی دارد. اما در ایران، حجم کاربران فعال ایرانی، ماکزیمم ۳۰ میلیون نفر است. اگر همه اینها هم پیام رسان ایرانی را نصب کنند، برای آن شرکت خیلی دشوار می باشد که بخواهد با این تعداد کاربر، به درآمد برسد. بنابراین برای شرکتهای خصوصی خیلی توجیه ندارد که بخواهند به سمت چنین ابزاری بروند. شرکت هایی هم که می روند، به کمک های دولتی و تأمین زیرساخت، وام و اجبار مردم به استفاده از اپلیکیشن چشم دوخته اند.
وی تصریح کرد: از طرفی، اپلیکیشن های داخلی در آن ابعادی که فکر می نماییم، پس از مسدودیت های گسترده طرح صیانت می توانند سرویس دهی کنند، بزرگ نشده اند. کسب وکارهای مانند تاکسی ها یا فروشگاه های آنلاین، پله پله رشد کردند و تیم فنی و زیرساخت خویش را با این ترافیک بزرگ وفق دادند، اما پیام رسان های داخلی ما بیشتر از دو میلیون کاربر همزمان نداشتند. حالا ما می خواهیم در یک بازه کوتاه کاری نماییم که ۳۰ میلیون کاربر همزمان از این ها استفاده کنند، در حالیکه حتی خود کسب و کارها هم این آمادگی را ندارند و حتی مدیر یکی از پیام رسان ها منتقد طرح صیانت بوده است.



1401/01/16
10:12:03
5.0 / 5
786
تگهای خبر: آنلاین , بازار , برنامه , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱

pcdevelopers.ir - مالکیت معنوی سایت توسعه دهندگان متعلق به مالکین آن می باشد