گزارش توسعه دهندگان؛

جزئیات تاثیر منفی و مثبت كرونا روی استارت آپ ها

جزئیات تاثیر منفی و مثبت كرونا روی استارت آپ ها

توسعه دهندگان: بررسی تاثیر منفی و مثبت كرونا بر كسب وكارهای حوزه فناوری اطلاعات نشان میدهد این اپیدمی بیشترین تاثیر منفی را بر استارت آپ های گردشگری و تاثیر مثبت را بر استارت آپ های خرید آنلاین داشته است.


خبرگزاری مهر، گروه دانش و فناوری؛ معصومه بخشی پور: کووید ۱۹ بطور مستقیم آثار اقتصادی منفی روی زنجیره عرضه، تقاضا، بازارهای مالی، سرمایه گذاری، تولید و تجارت بین المللی دارد که نتایج آن می تواند موقعیت ژئوپلیتیک کشورها را در جهان دستخوش تغییر کند. هرچند تابحال آمار دقیق و رسمی درباره خسارت ظهور ویروس کرونا در جهان منتشر نشده اما در این رابطه پیش بینی های مختلفی برای تغییرات رشد اقتصادی، کاهش اشتغال، تولید، سرمایه گذاری و هزینه های تحمیلی بر تجارت بین المللی توسط سازمان های بین المللی انتشار یافته و تأثیرات این بحران، بر صنایع و کسب وکارها در همه بخش ها قابل لمس است. بااینکه شواهد نشان میدهد که بعضی از کسب و کارها خصوصاً در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمان قرنطینه برای مقابله با ویروس کرونا، فعالیت خودرا ادامه داده و حتی نسبت به گذشته از رشد نیز برخوردار شده اند، اما بررسی ها حاکی از آنست که این اپیدمی با تغییر الگوی کاری و مصرف کاربران همراه بوده و روی بعضی از کسب و کارها نیز تأثیر منفی داشته است. در این میان برخی مشاغل نیز توانستند با بهره گیری از ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشورها را از خطر تعطیلی کامل نجات دهند. از طرف دیگر، تغییر الگوی مصرف کاربران در استفاده از خدمات آنلاین سبب افزایش مصرف ۵۰ تا ۳۰۰ درصدی اینترنت در کشورهای منطقه و اروپا شد و بنا بر این سرعت اینترنت در اغلب کشورها افت کرد. در ایران نیز این موضوع، نارضایتی کاربران را از کیفیت دریافتی اینترنت به همراه داشت. بدین جهت پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا در گزارشی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است، وضعیت کسب وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به دنبال بحران کرونا و تأثیر این اپیدمی روی خدمات ICT در ایران را مورد بررسی قرار داده است. این گزارش نشان میدهد که کرونا در ایران بیشترین تأثیر را بر استارت آپ های گردشگری گذاشته و کاربران ایرانی متحمل بیشترین فشار اینترنت در بین کشورهای درگیر این ویروس بوده اند.
بیشترین تأثیر کرونا بر استارت آپ های گردشگری در ایران در این گزارش در مورد اینکه در ایران کدام یک از اصناف در بخش ICT لطمه بیشتری از کرونا را تجربه کرده و این وضعیت برای کدام یک از کسب و کارها با سودآوری همراه بوده، آمده است: در نگاه اول بنظر می رسد که کسب و کارهای اینترنتی از شرایط جدید منتفع می شوند، اما در این بخش نیز باتوجه به نوع خدمات ارائه شده، این کسب و کارها نیز برای ادامه فعالیت خود گرفتار مشکل شدند. برای مثال بیشترین تأثیر ویروس کرونا بر استارت آپ های ایرانی در صنعت فروش آنلاین خدمات گردشگری اتفاق افتاده است. بر طبق اطلاعات ارائه شده توسط صاحبان کسب وکارها، استارت آپ هایی که بیشترین سهم از فروش بلیط های هوایی را دارند، حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد کاهش درمیزان کل فروش را تجربه کردند. این اتفاق به تعدیل نیرو در ۲ استارت آپ هم منجر گردید. بیشترین تأثیر ویروس کرونا بر استارت آپهای ایرانی در صنعت فروش آنلاین خدمات گردشگری اتفاق افتاده است. استارت آپهایی که بیشترین سهم از فروش بلیط های هوایی را دارند، حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد کاهش در میزان کل فروش را تجربه کردند در حوزه اجاره اقامتگاه های گردشگری نیز یکی از استارت آپها از کاهش ۷۰ درصدی رزرو اقامتگاه های گردشگری آگاهی داده است. استارت آپ دیگری نیز با کاهش ۱۰۰ درصدی رزرو هتل ها و کاهش ۶۵ درصدی خرید پروازها روبه رو شده است. در همین حال تأثیر ویروس کرونا بر سامانه های حمل و نقل آنلاین نیز منفی بوده و سبب کاهش درآمد شده است. پس از کسب وکارهای آنلاین خدمات مسافرتی و گردشگری، پلت فرم های اطلاع رسانی خدمات تفریحی و فرهنگی نیز به علت شیوع ویروس کرونا متحمل هزینه های بسیاری شدند. لغو شدن تمامی رویدادها، میزان فروش یکی از این استارت آپها را ۷۵ درصد کاهش داده است. یک استارت آپ در حوزه فروش بلیط تئاتر، کنسرت و سینما نیز با افت ۱۰۰ درصدی تقاضا روبه رو شده و تمامی فروش خودرا از دست داده است. در حوزه تخفیف و خرید گروهی نیز حدود ۸۰ درصد کاهش فروش دیده می شود و همین طور باتوجه به اختلال در فعالیت کسب و کارها، کاهش تبلیغات آنلاین پیامد قابل انتظاری است. رشد تقاضا در استارت آپ های خرید آنلاین کالا در مقابل، سفارش پزشکان به ماندن در خانه سبب شد تا استارت آپ های خرید آنلاین کالا بتوانند رشد خوبی را داشته باشند. استارت آپ هایی از این دست حدود ۱۵ تا ۵۰ درصد در فروش و تقاضا رشد داشته اند که می تواند نتیجه تمایل مردم به خرید آنلاین و عدم خروج از خانه باشد. به صورت کلی، فروشگاه های اینترنتی و به دنبال آن خدمات پستی و ارسال کالا، پلت فرم های ارائه دهنده خدمات آموزشی آنلاین، کسب وکارهای حوزه رسانه (شبکه های اجتماعی)، سرگرمی (بازی، ویدئو) باتوجه به تعطیلی سازمان ها، فعالیت ها و دورکاری در کشور با افزایش تقاضا روبرو شده اند که فرصت مغتنمی برای جذب کاربر برای خدمات بومی در این بخش ها فراهم نموده است. میزان رشد تعداد مرسولات خرید اینترنتی در ۲۰ روز نخست سال ۹۹ در مقایسه با زمان مشابه در سال قبل نشان میدهد تنها مرسولات خرید اینترنتی دو فروشگاه در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، رشد ۷۰۰ الی ۸۰۰ درصدی را تجربه کرده اند. از طرف دیگر مطابق با آنچه که پلت فرم های پخش آنلاین عنوان می کنند در ایام شیوع ویروس کرونا در کشور به علت خانه ماندن خیلی از افراد، میزان تماشای آنلاین فیلم روی یکی از این پلت فرم ها، ۶۵ درصد افزایش داشته است. پلت فرم های پخش آنلاین عنوان می کنند در ایام شیوع ویروس کرونا در کشور به علت خانه ماندن خیلی از افراد، میزان تماشای آنلاین فیلم روی یکی از این پلت فرم ها، ۶۵ درصد افزایش داشته است در همین حال یکی از بسترهای برگزاری رویداد و کلاس آنلاین نیز با شیوع کرونا، افزایش ۴۰۰ درصدی فروش روزانه را ثبت و تنها در یک هفته ۶ هزار کاربر جدید جذب کرده است. در نهایت بررسی های پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا و اطلاعات انتشار یافته نشان میدهد هرچند با شیوع بیماری کرونا در کشور، کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش هایی از رشد تقاضا برخوردار بوده است، اما به صورت کلی مانند سایر حوزه های اقتصادی، هزینه های بسیاری را متحمل شده و ارائه یک تصویر کلی از نتایج این بحران در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیازمند بررسی های دقیق تری است. روند الکترونیکی شدن کسب و کارهای سنتی با تداوم کرونا علیرضا یاری رئیس پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلان اینکه در این ایام حضور افراد بیشتر در خانه معادل افراد آنلاین بیشتر و تقاضای بیشتر خدمات آنلاین در بخش های مختلف است، اظهار داشت: جنبه مثبت این پدیده این است که پراکندگی گسترده اینترنت سبب شده تا کار، مطالعه، پژوهش، تعاملات اجتماعی و الگوی مصرف، کمتر به موقعیت مکانی (فیزیکی) و تعاملات انسانی مستقیم وابسته باشد. وی اظهار داشت: اینترنت در چنین موقعیت بحرانی، انعطاف پذیری چشمگیری را در اختیار جامعه قرار داده و بطور بالقوه، گسترده شدن این همه گیری را با وابستگی کمتر به تعامل مستقیم با دیگران، کاهش داده است. البته موفقیت این جنبه نیازمند حرکت از یک اقتصاد فیزیکی مبتنی بر موقعیت مکانی و شخص به شخص به اقتصاد دیجیتالی غیرمتمرکزتر و یک شبکه کارآمد است. یاری معتقد می باشد که تغییر الگوی زندگی و مصرف کاربران و ترکیب تقاضای خدمات، اختلال در زنجیره ارزش ارائه خدمات و نیروی انسانی در بخش عرضه، همچون عواملی هستند که نقش مؤثری در میزان پایداری کسب و کارهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد. وی درباب پیش بینی از ادامه فعالیت کسب و کارهای سنتی با تداوم روند فعلی و اینکه آیا کسب وکارهای سنتی به بستر الکترونیکی روی می آورند، اظهار داشت: با توجه به این که هزینه های تحمیلی به کسب و کارهای الکترونیکی در بعضی حوزه ها نسبت به کسب و کارهای سنتی به میزان کمتری برآورد می شود، در صورت تداوم روند فعلی، روند الکترونیکی شدن کسب و کارها، خدمات و فرایندهای آنها با سرعت بیشتری جریان می یابد. با توجه به این که هزینه های تحمیلی به کسب و کارهای الکترونیکی نسبت به کسب و کارهای سنتی به میزان کمتری برآورد می شود، در صورت تداوم روند فعلی، روند الکترونیکی شدن این کسب و کارها، با سرعت بیشتری جریان می یابد رئیس پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا افزود: این تغییر می تواند باتوجه به شرایط موجود در حوزه هایی مانند خدمات بهداشتی، مراقبتی، سلامت و آموزش شتاب بیشتری داشته باشد. در این راه حتی حوزه هایی مانند گردشگری با ارائه خدمات گردشگری مجازی نیز وارد می شوند. بگفته وی، توسعه مدلهای جدید کسب و کار الکترونیکی در بخش های مختلف می تواند پاسخی به چالش کاهش درآمد و کاهش تقاضای کاربران باشد. همین طور پلت فرم های دیجیتالی یکی دیگر از کانال هایی است که می تواند برای معرفی و عرضه خدمات توسط کسب و کارهای سنتی مورد استفاده قرار گیرد. میزان آمادگی زیرساخت های خدمات آنلاین در بحران کرونا یاری درباره ارزیابی از میزان آمادگی زیرساخت های خدمات آنلاین در بحران کرونا و نقاط قوت و ضعف مربوط به زیرساختها می گوید: به دنبال شیوع بیماری کرونا، اجرای قرنطینه سبب شد تا مردم برای برقراری ارتباط، کار، یادگیری، سرگرمی و … بیشتر به اینترنت متکی باشند. افزایش استفاده از خدمات آنلاین توسط افراد جامعه، کارمندان، دانش آموزان و دانشجویان سبب شد در ارائه خدمات اینترنتی اختلال ایجاد شود. وی ادامه داد: کار از خانه یا دورکاری فقط به توانایی ارسال ایمیل محدود نیست بلکه نیازمند ظرفیت های ویدئوکنفرانس، اتصال VPN قابل اتکا و توانایی اشتراک مجموعه داده های بزرگ در مدت زمان کوتاه است. امروزه بیشتر کارهای اوقات فراغت مانند خدمات پخش، ویدئو چت ها و بازی های آنلاین نیز نیازمند پهنای باند بالایی هستند.
رئیس پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا اشاره کرد: تمام این ها، فشار زیادی روی زیرساخت های کنونی تحمیل می کنند و الزامات فزاینده فاصله گذاری اجتماعی و خودقرنطینه سازی نیز منجر به تراکم هرچه بیشتر در شاهراه های اطلاعاتی دنیا و اشکالاتی در ارائه خدمات اینترنتی خواهد شد. وی اظهار داشت: بر طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، با شیوع ویروس کرونا و درگیری ابعاد بیشتری از زندگی روزمره با اینترنت و خدمات آنلاین، استفاده از اینترنت در بعضی نقاط جهان بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته که در این میان سهم ترافیک مربوط به کارهایی مانند بازی های آنلاین و پخش ویدئو، افزایش چشمگیری داشته و پیامد آن فشار به زیرساخت های اینترنتی و کاهش سرعت بارگیری صفحات وب و برنامه ها است. ایران متحمل بیشترین فشار اینترنت در دوران کرونا یک شرکت استرالیایی به نام KASPR Datahaus بمنظور سنجش فشار بر اینترنت در زمان قرنطینه، توانسته است با جمع آوری میزان اینترنت استفاده شده در جهان به یک نقشه فشار اینترنت به همراه میزان پردازش و کیفیت شبکه ها در کشورهای مختلف برسد. بر طبق نقشه های انتشار یافته توسط این شرکت، کاربران ایرانی رکورددار استفاده از اینترنت و زیرساخت های شبکه اینترنت با متوسط کندی سرعت ۲۵ درصد، متحمل بیشترین فشار در بین کشورهای درگیر کرونا بوده اند. کاربران ایرانی رکورددار استفاده از اینترنت و زیرساخت های شبکه اینترنت با متوسط کندی سرعت ۲۵ درصد، متحمل بیشترین فشار در بین کشورهای درگیر کرونا بوده اند بررسی های این شرکت نشان میدهد که تغییر الگوی مصرف یا همان فشار بر اینترنت، موجب تأخیر در پاسخ دهی و افت سرعت شده است. در این رابطه بعضی از کشورها بمنظور حفظ شبکه اینترنتی، ناچار به حذف یا محدودیت بعضی از خدمات در فضای مجازی شده اند. در آمریکا کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC)، دسترسی به برخی طیف فرکانسی را برای اپراتورها به صورت موقت آزاد کرده است. البته خیلی از کسب وکارها نیز می توانند با افزایش سرورها و ظرفیت خطوط ارتباطی، مشکلات ارائه خدمات به کاربران را کاهش دهند. در این زمینه دکتر یاری به خبرنگار مهر می گوید: هرچند اینترنت یک شبکه فوق العاده مقاوم و انعطاف پذیر است که بطور خاص برای تطبیق با حجم عظیم ترافیک طراحی شده است. ولیکن پلت فرم ها و برنامه های کاربردی کمتر آزمایش شده اند. بگفته وی، افزایش کشش و مقاومت پذیری اینترنت و خدمات آن در مواقع بحرانی و افزایش یکباره تقاضا از آن جهت اهمیت دارد که اینترنت باکیفیت، بستر لازم برای حفظ کسب وکارها است و تأثیر کیفیت شبکه و خدمات آن در موفقیت نسبی اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در کشور قابل چشم پوشی نیست. یاری در مورد ادامه پروژه پیمایش وضعیت کسب و کارها در دوران کرونا که در این پژوهشکده در دست انجام است، توضیح می دهد و می گوید: تابحال گزارش هایی در ارتباط با نتایج بحران کرونا در بعضی حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام شده است. با توجه به این که بررسی جامع موضوع با هدف ارائه تصویری روشن از این بخش برای سیاستگذاران و برنامه ریزان الزامی است، به همین دلیل و در امتداد تکمیل مطالعات انجام شده، شناسایی و ارزیابی نتایج بحران کرونا بر اقتصاد دیجیتال در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد توجه قرارگرفته است که انجام آن نیازمند همکاری بازیگران و فعالان این حوزه خواهد بود.


منبع:

1399/03/11
22:52:41
5.0 / 5
2565
تگهای خبر: آمریكا , آموزش , آنلاین , الكترونیكی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳

pcdevelopers.ir - مالکیت معنوی سایت توسعه دهندگان متعلق به مالکین آن می باشد