در قانون گذاری حوزه فضای مجازی با خلأ مواجهیم

در قانون گذاری حوزه فضای مجازی با خلأ مواجهیم

به گزارش توسعه دهندگان كارشناسان فناوری اطلاعات ضمن اشاره به خلأهای قانونی و تنظیم گری در حوزه سایبری، عنوان كردند با وجود بروز تحولات فضای مجازی در سالهای گذشته، قوانین سایبری در ایران به روز نشده و جرائمی كه در نظر گرفته شده، متناسب با جرائم همان سال ها است.


امروز مفهوم فضای دیجیتال در جهان بزرگ تر از حکمرانی در فضای مجازی است و هر کشور باتوجه به منافع ملی و تعاریف خود در این فضا حرکت می کند. هیچ کشوری نه فقط در این فضا سلطه ندارد و حکمران آن هم نیست و به جهت اینکه بتوانیم به حکمرانی در فضای مجازی باتوجه به پتانسیل ها و منافع ملی کشور برسیم باید برخی راهکارها و الزامات را اجرا نماییم.
به گزارش توسعه دهندگان به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اینها مواردی است که بهزاد احمدی -معاون مرکز مطالعات راهبری وزارت ارتباطات- و بهزاد اکبری - عضو هیئت مدیره شرکت زیرساخت- در نشست «نقد و اندیشه» به آن پرداختند. این دو کارشناس همین طور تاکید نمودند سلطه در فضای مجازی امکان پذیر نیست و همین طور تعدد سیاست گذاران، آفت گسترش نیافتن همکاریهای بین المللی در فضای مجازی است.

قاره سایبری در حال شکل گیری است
بهزاد احمدی با اعلان اینکه پیش از تحلیل در سطح کشورها باید دقت کنیم که حکمرانی سایبری در سطح کلان تری قرار دارد و از سطح تحلیل بین الملل آغاز می شود، اظهار داشت: امروزه بیش از دو میلیارد نفر در جهان با فناوری اطلاعات زندگی خودرا می گذرانند و در آن فعالیت پویا دارند. دیگر به هویت واقعی افراد نمی توان بسنده کرد و هویت سایبری شکل گرفته است. قبل از این ولادمیر پوتین در یک نشستی گفته بود دیگر قاره های جغرافیایی نداریم بلکه قاره سایبری در حال شکل گیری است و مردم آنرا تحت سیطره خود می گیرند. امروز دورکاری بوسیله فضای مجازی فقط بستری برای کار کردن نیست بلکه بستر تعامل انسانی و سازمان دهی جدید اقتصادیست.
این پژوهشگر حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلان اینکه فناوری اطلاعات زیربنا و روبنا را تغییر داده و یک تحول ماهیتی ایجاد کرده است، اظهار نمود: امروز باوجود فضای سایبری فقط دموکراسی صرف نداریم بلکه دموکراسی های پاسخگو در جهان به وجود آمده است و این فصل سایبری با سرعت به جلو می رود، این در حالیست که قانون گذارها، رویه های قضایی و کنترلی و هنجارها از آن عقب هستند و این در کل نظام بین الملل وجود دارد.
وی با اعلان اینکه بعد از اختتام جنگ سرد، اینترنت را یک بحث فنی می دانستند، اظهار داشت: ولی به مرور زمان، این فضا عوض شد و الان شرایطی پیش آمده که آمریکا از نرم افزارها و سخت افزارهای چینی هراس دارد، جهان به نرم افزارهای اسراییلی اعتماد ندارد و اروپا مراقب حریم شخصی شهروندی خود است. یعنی فضای چند پارچه ای شکل گرفته است که کشوری به کشور دیگر اعتماد ندارد و هیچ کسی در این فصل حکمران نیست چه بخواهد سلطه و حکمرانی بدون چون وچرا داشته باشد.

تعریف حکمرانی متناسب با شرایط تغییر می کند
معاون مرکز مطالعات راهبری وزارت ارتباطات با اعلان اینکه هم اکنون در دنیا بحث حکمرانی سایبری و هوش مصنوعی وجود دارد، اظهار داشت: حکمرانی هوش مصنوعی از منظر اصول اخلاقی کاری و فردی در دنیا تحول به وجود می آورد. سه دیدگاه در حوزه حکمرانی در فضای مجازی وجود دارد، اول دیدگاه بعد از جنگ سرد شد که گفت جهان تک قطبی است که لیبرالیسم بر آن حاکم است و بحث اینترنت یکپارچه در این دیدگاه عنوان شد که باید جریان آزاد اطلاعات در اینترنت وجود داشته باشند.
احمدی افزود: در دل این نگاه اصولی که نظام بین الملل برای حکمرانی به آن احتیاج داشت مانند اصول منشور، احترام به استقلال کشور و عدم مداخله، مبحث حقوق منازعات هم وجود داشت که با آنها می شود حکمرانی را منظم کرد و سازمان هایی هم در این فضا مشخص شدند. با گذر زمان افتراق در این عرصه ها مشخص شد. کشورهای این طیف بااینکه به همه اصول اصلی اعتقاد دارند، ولی وقتی به عرصه اقتصاد دیجیتال وارد می شوند، قرائت هایشان متفاوت می شود.
وی با اعلان اینکه نگاه دوم به حکمرانی بین المللی وقتی به وجود آمد که برخی کشورها بحث حاکمیت ملی را مطرح نمودند و گفتند که اینترنت شبکه به هم پیوسته نیست بلکه کشورها بحث مرز را در فضای سایبری هم دارند، اشاره کرد: این کشورها به این سمت حرکت کردند که اقتدار حاکمیت را به فضای دیجیتال هم منتقل کنند که در حرف و عمل آنها هم قابل مشاهده بود.
احمدی با اعلان اینکه در همین گروه دوم هم انشقاق به وجود آمده است، اظهار داشت: کشورهایی مانند کوبا روی شکاف دیجیتال تمرکز کرده اند، اندونزی روی بحث های حوزه سایبری کار می کند، روسیه روی امنیت سایبری و چین به دولت پاندولی تبدیل گشته و در گفتمان سازی غیرفعال است؛ برای اینکه در مورد اینترنت فضایی و اقتصاد دیجیتال که از آن استفاده می نماید حرفی نمی زند و به عبارتی چین دیگر بازیگری نیست که بتوان در این عرصه بعنوان الگو از آن بهره برد.
این پژوهشگر حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلان اینکه تعریف حکمرانی متناسب با شرایط تغییر می کند، اشاره کرد: همین طور که از حکمرانی سایبری به حکمرانی دیجیتال حرکت کرده ایم، بزرگ ترین نقطه ضعف ما این است که نگاهمان به این فضا ثابت است. در سال ۱۳۹۳ دستور داده شد که یک شبکه ملی ایجاد شود و پارینه هم باردیگر دستور گرفتیم، اما اتفاقی که می افتد این است که اجراکننده با همان نگاه سال ۱۳۹۳ حرکت می کند و تحولی که در این حوزه از همه لحاظ رخ داده را باید روی فرمان دوم اجرا نماید. این حرکت پروژه نیست بلکه یک فرآیند است. فضای سایبر بسیار پویا است و با سرعت بیشتری حرکت می کند.
احمدی با اعلان اینکه نگاه سوم به حکمرانی شرکت های بزرگ چندملیتی بین المللی است که دو غول بزرگ در این عرصه وجود دارد، اظهار داشت: گروه اول گروه گوگل و مایکروسافت و گروه دوم علی بابا، بایدو و شیایومی هستند. این شرکتها بازیگران این عرصه شده اند و برای خود یک مجموعه اکوسیستم تنظیم گری به وجود آورده اند که عملاً عرصه را نه فقط از ما بلکه از سایر کشورها هم گرفته اند. سازمان های غیردولتی بین المللی نیز در این حوزه فعال می باشند، بعضی از این سازمان ها برای حکمرانی سایبری اصولی نوشته اند و خیلی از کشورها نیز با آن همراه شده اند.
معاون مرکز مطالعات راهبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلان اینکه اگر این مجموعه را مدنظر قرار دهیم، به لحاظ موضوعی در بحث حکمرانی چهار موضوع را به شکل تکاملی می بینیم، اظهار داشت: امنیت سایبری، اقتصاد دیجیتال، اصول مشترک هنجاری و استانداردهای فنی است که در زیرمجموعه اصول حکمرانی سایبری قرار دارد و هیچ کشوری به تنهایی در این دسته بندی ها قرار نمی گیرد و در دسته بندی های موضوعی جمع می شوند و شاید در آینده این حکمرانی با جزایر مختلفی از بازیگران پاندولی یا مدل همکاری جویانه در این عرصه وجود داشته باشد.
احمدی با اعلان اینکه در کشور نهادهایی در زیرگروه سایبری داریم که موضع بین المللی ما را تعیین می کنند، اظهار داشت: مشکل آنجا است که هماهنگی مواضع پیش از اقناع و اجماع به لحاظ سازمانی هماهنگ می شود ولی به لحاظ اصول و برنامه عمل هماهنگی اتفاق نمی افتد. دلیل قرائت های متفاوت از حکمرانی سایبری این است که در قدیم در بحث تعریف انتشار تکنولوژی این اعتقاد وجود داشت که تکنولوژی همه جا منتشر می شود ولی باگذشت زمان این تعریف سیاسی و امنیتی تر شده است و بحث قدرت اطلاعات، ملی گرایی دیتا مطرح شده که در کشور ما روی آن زیاد کار می شود.
وی با تاکید بر اینکه جهان کنونی به سمت سرمایه داری داده حرکت کرده است، اظهار داشت: تمام کشورها تلاش دارند قسمتی از این سرمایه را به تملک خود در بیاورند که به مفهوم بزرگ تر ژئوپلیتیک سایبری می رسیم که در آن دولت ها در چهار جهت حرکت کرده اند و اینجا دیگر مبحث فنی نیست، بلکه سیاسی و امنیتی است که حتی اقتصاد آن هم امنیتی است و اینجا باید از دیگران هم بیاموزیم و الگوهای متناسب را بومی کرده تا یک تغییر ذهنی ایجاد شود که از این موانع سیاسی و امنیتی عبور نماییم. ایرانیها در سیاسی و امنیتی کردن تکنولوژی رتبه اول را در جهان دارند و نمونه آن MMS بود که بلافاصله تبدیل به یک موضوع هنجاری و تا حدودی سیاسی شد.

جهان گرفتار عقب ماندگی سایبری است
معاون مرکز مطالعات راهبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشریح اینکه در داخل کشور در حوزه حکمرانی به چه سمت و سویی حرکت می نماییم، اظهار داشت: اول باید به این نکته توجه داشته باشیم که اصولاً چالش هایی که با آن روبه رو هستیم منحصر به کشور ما نیست و هر کدام از کشورها باتوجه به جایگاه خود در این حوزه با درجات متفاوتی با این مشکل روبه رو هستند.
احمدی با اعلان اینکه جهان با عقب ماندگی سایبری دست وپنجه نرم می کند، اضافه کرد: نکته دوم عقب ماندگی در عرصه شکاف تنظیم گری در حوزه هوش مصنوعی، نبود ابزارها و مکانیسم های لازم برای حفظ حریم خصوصی افراد است. در دوره شیوع بیماری کرونا داده های خصوصی به کشورها برای تحلیل و ارزیابی بسیار به کار آمد ولی همین موضوع موجب ایجاد تضاد شده است و حفظ حریم خصوصی افراد را مورد چالش قرار داده است.
وی با اعلان اینکه فضای سایبری را نباید فنی دید، اظهار داشت: نکته سوم توجه به این مساله است که با نگاه در خیلی از مباحث عقب می مانیم، برای اینکه اینترنت یک شبکه یکپارچه نیست و با این نگاه اولویت ها با یکدیگر متفاوت می شود و این مساله در تمام دنیا نیز حاکم است. نکته چهارم در عرصه حکمرانی سایبری تعدد بازیگر در این حوزه است. امروز از کودک تا شرکت های بین الملل و پلت فرم ها در این عرصه حضور فعال دارند.
این پژوهشگر حوزه ارتباطات وی با اعلان اینکه در نگاه به حکمرانی به تعدد بازیگران این عرصه توجه نداشته ایم، اضافه کرد: در کشور ما در این عرصه در پشت درهای بسته با مشارکت وزارتخانه و نهادهای خاصی به صورت تک صدایی برای این شاخص تصمیم گیری شده و الان که پیشرفت کرده ایم مجلس هم به این مساله ورود کرده است. نکته پنجم تأثیر فضای سایبری بر قطبی سازی جوامع است. هم اکنون تعاملات افراد با گروه های خود است و تعامل با دیگران یا نیست یا خیلی پرخاش گرایانه است؛ یعنی مادامی که قبول نکنیم که می توانیم با دیگران صحبت نماییم در بحث حکمرانی سایبری مانع جدی ما خواهد بود.
احمدی با اعلان اینکه نکته ششم تأثیر فضای سایبری روی نمادهای مختلف حکمرانی و حاکمیت است، اشاره کرد: تأثیر فضای سایبری بر روی بخش مختلف متفاوت می باشد. وقتی فضای سایبری روی حکومت تأثیر بگذارد، حکمرانی صالح می شود که مبتنی بر ارزش های بومی و دینی ما است. بحث امنیت سازی و سیاسی سازی مورد هفتم است. هم اکنون در حوزه شبکه ملی اطلاعات یک مبحث امنیتی و سیاسی ایجادشده که در خیلی از موارد برداشت سیاسی موجب این تغییرات شده است. به عبارتی اگر بخواهیم به یک برنامه حکمرانی منسجم برسیم باید سیاسی و امنیتی شدن را هم در نظر داشته باشیم.

در فضای مجازی، سلطه امکان پذیر نیست
وی با اعلان اینکه راهکار اول برای حل مشکل حکمرانی در فضای مجازی خارج شدن از نگاه سیاسی و جناحی و تغییر آن به سمت منافع ملی است، اظهار داشت: راهکار دوم این است که نگاه به فضای مجازی باید از زیرساخت به زیست بوم تبدیل گردد تا همه بازیگران منافع خودرا از این فضا تامین کنند. راهکار سوم تبدیل فضای مجازی از بازیگر به ابزار است. حکمرانی به مفهوم تبدیل اراده یک نفر بر شخص دیگر باهدفی و به وسیله ای است؛ اصولاً فضای مجازی آن وسیله بوده است.
معاون مرکز مطالعات راهبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در تعاملات اجتماعی کارگزاران به درستی به وظایف خود عمل نمی کنند، فضای مجازی وزن بیشتری پیدا می کند که در ذات آن نیست و کم کاری ها و ضعف های سایر بخش ها سرریز خودرا در فضای مجازی نشان میدهد و این همان بازیگر شدن فضای مجازی است. در فضای مجازی سلطه امکان پذیر نیست. برای حکمرانی در این فضا به راهکار چهارم که اجماع و اقناع است می رسیم که یک پروژه نیست بلکه روندی طولانی مدت است و باید این اجماع و اقناع را با شرکت های خصوصی و مردم به وجود آورد.
احمدی اضافه کرد: در نهایت باید برداشت ها با مخرج ملی باشد و اقناع و اجماع بین تمام بازیگران این فضا به وجود بیاید و تا این راهکار عملی نشود بهترین پلت فرم ها هم قابل استفاده نخواهد بود. راهکار پنجم برون رفت از این شرایط ارجحیت نگاه ایجابی به سلبی است، اظهار داشت: باید بدانیم که راهکارهای سلبی در کوتاه مدت منافع ما را تامین می کنند و باید وزن راهکارهای ایجابی بیشتر شود. البته برای حکمرانی در این فضا راهکارهای سلبی هم لازم است.
وی با اعلان اینکه راهکار هفتم غیرامنیتی و سیاسی کردن حکمرانی در این فضا است، اظهار نمود: در مبحث امنیتی چهار موضوع پیشگیری، حفاظت، واکنش و احیا مطرح است و با توجه به این که دو گزینه آخر سخت و زمان بر هستند، اغلب فضای مجازی از منظر پیشگیری و حفاظت دیده می شود و این موجب تقویت راهکارهای سلبی می شود و اگر فضای مجازی به ابزار تبدیل گردد در تغییر این نگاه هم مؤثر خواهد بود.
این پژوهشگر حوزه ارتباطات با اعلان اینکه برحسب راهکارهای ارائه شده به یکسری الزامات می رسیم، اظهار داشت: ابتدا باید استقلال سایبری داشته باشیم به مفهوم اینکه وابستگی خارج را به کشور زیاد نماییم و این موجب کسب سهم بازار منطقه ای می شود. نکته دوم الزامات اقتصاد دیجیتال است و دولت باید از تصدی گری به سمت تسهیل گری حرکت نماید و در فضای کسب وکار به شرکت های خصوصی اعتماد نماییم و اجازه دهیم جلو بروند. تا پنج سال آینده ژئوپولیتیک کشورها برمبنای فاکتورهای مرسوم نخواهد بود بلکه برمبنای جایگاه آنها در اقتصاد دیجیتال و پیشرفت در صنایع فناوری اطلاعات و نوآوری در این حوزه خواهد بود.
احمدی با اعلان اینکه نکته سوم، توجه به الزامات حکمرانی سایبری است، اظهار داشت: باید برمبنای حکمرانی صالحانه و تعامل با جامعه مدنی و گروه های مختلف پیش برویم تا به اجماع و هنجاری سازی یکسان برسیم. ژئوپولتیک سایبری نکته چهارم است. باید روی امنیت سایبری خود کار نماییم و عمق ژئوپولتیک سایبری کشور را در منطقه تشخیص و همکاریهای خودرا بیشتر نماییم.

امروز با حکمرانی فضای دیجیتال روبه رو هستیم
همچنین بهزاد اکبری -عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت- با اعلان اینکه در جهان یک پارادایم تازه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اتفاق افتاده است، اظهار داشت: از دهه ۸۰ که اینترنت آغاز به رشد کرد، حکمرانی در این فضا مورد بحث و حتی مناقشه قرار گرفت و در دهه ۹۰ که وب ظهور پیدا کرد و ضریب نفوذ اینترنت رشد و خدمات اینترنت گسترش پیدا کرد بحث فضای مجازی و فضای سایبری به طورجدی عنوان شد و حکمرانی در این فضا نیز به طورجدی مورد توجه قرار گرفت.
وی با اعلان اینکه قرائت ها و تعریف های متفاوتی از بحث حکمرانی در دنیا وجود دارد و هر کشوری مطابق با دغدغه ها و ساختارهای سیاسی که دارد نگاه متفاوتی به حکمرانی داشته، اظهار داشت: این پارادایم در حال تغییر است و الان ما در عصر دیجیتال هستیم که فراتر از فضای مجازی و با حکمرانی فضای دیجیتال روبه رو است. می توان گفت فضای مجازی زیرمجموعه فضای دیجیتال است و در فضای دیجیتال، فضای سایبری در هم تنیده با فضای فیزیکی است و مسائل جدیدی را به وجود می آورد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اعلان اینکه ما در کشور همیشه در قبال پدیده ها غافلگیر می شویم، اظهار داشت: ما در حوزه فضای مجازی غافلگیر شدیم و من نگران هستم که در فضای دیجیتال هم این اتفاق تکرار شود. فناوری علاوه بر مزایای زیادی که به همراه دارد، آفت هایی نیز دارد. هم اکنون اینترنت اشیا و جمع آوری داده گسترش داشته و این تحولات همه کشورها را نگران کرده است تا علاوه بر نگرانی برای داده ها و حریم خصوصی افراد جامعه باید نگران تمامیت ارضی خود در این عرصه باشند. تمام ابعاد زندگی بشر امروز باوجود این تحولات تحت تأثیر قرار می گیرد. باید مدلهای جدیدی برای حکمرانی به وجود بیاید.

در کشور رگولاتوری در لایه های محتوا و خدمات نداریم
اکبری با اعلان اینکه همه جهان از تکنولوژی و تحولات فضای مجازی عقب هستند ولی سطح دغدغه ها متفاوت می باشد، اظهار داشت: برخی کشورها دغدغه امنیت ملی، برخی محتوا و هنجارهای اجتماعی دارند. ولی برای حکمرانی فقط فرآیندها کفایت نمی کند، برای اینکه این فضا به شدت پیچیده است و اگر فضای مجازی را یک سیستم در نظر بگیریم، مؤلفه های این سیستم و بازیگران آن بسیار گوناگون هستند و این مسئله بحث حکمرانی را پیچیده تر می کند.
وی با اعلان اینکه در حوزه فضای مجازی بحث فرآیندها، قوانین، مدلهای مشارکتی و تنظیم گری را داریم، اضافه کرد: دراین زمینه هنوز نمی دانیم کدام مدل تنظیم گری حاکمیتی، مشارکتی یا خود تنظیم گری درست است. در کشور به بحث تنظیم گری کمتر توجه شده است و ما هنوز رگولاتوری در لایه های محتوا و خدمات نداریم. در کشور بیش از ۷۰ درصد تولید محتوا مدیا است ولی ما هنوز در مورد تولید و عرضه محتوای مدیا تنظیم گر مشخصی نداریم و مورد مناقشه است که وزارت ارشاد، صداوسیما یا خود بخش آنرا تنظیم کنند.
عضو هیئت مدیره شرکت زیرساخت با اعلان اینکه در کشورمان خلأهای قانونی و تنظیم گری داریم، اشاره کرد: در کشور هنوز قوانین سایبری مربوط به سال ۱۳۸۴ است، در صورتیکه در این سال ها تحولاتی اتفاق افتاده و جرائمی که در نظر گرفته شده متناسب با جرائم همان سال ها بوده است. امروز مسائل جدیدی در این عرصه ایجادشده ولی متأسفانه قانون گذار ما قانون را به روزرسانی نکرده است و هنوز با خلأ قانونی روبه رو هستیم.
اکبری با اعلان اینکه در حوزه تنظیم گری، نهادهای تنظیم گر و شیوه های آن در کشور خلأ وجود دارد، اظهار داشت: تنظیم گری در دنیا بیشتر شیوه مشارکتی و همکاری است. در فضای مجازی نمی توان مرز کشید؛ اگر این فضا وجود دارد پس شهروندان می توانند ارتباطاتی داشته باشند و وقتی ارتباطات در این فضا وجود داشته باشد از لحاظ محتوایی آفت هایی به وجود می آید که برای رفع آن نیاز به همکاری بین المللی است. یکی از آفت های گسترش نیافتن همکاریهای بین المللی در این حوزه تعدد سیاست گذاران است. این تعدد هم مانع سیاست گذاری بموقع و هم مانع سیاست گذاری درست می شود. در کشور ما به این عرصه نگاه درستی وجود ندارد.
وی با اشاره به راه نیفتادن سرویس MMS به سبب عدم وجود پیوست فرهنگی در کشور اضافه کرد: ایران از معدود کشورهایی بود که MMS در آن اجرا نشد و اگر این سرویس در کشور اجرا و مسائل آن دیده می شد شاید زودتر به حل مسائل آن فکر می کردیم ولی تا متوجه شدیم OTT ها (Over The Top به هر خدمتی گفته می شود که بوسیله اینترنت و توسط یک Service Provider به کاربر نهایی خواهد رسید) وارد کشور شده و همه مردم هم مصرف کننده آن شده اند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اعلان اینکه در دنیا روی بحث همکاری بین کشورها بیشتر تمرکز شده است، اظهار داشت: نگاه ما به همکاریهای بین المللی باید عوض شود. در هدف گذاری سند شبکه ملی اطلاعات ذکرشده که ۱۰ درصد اقتصاد کشور باید اقتصاد دیجیتال باشد و این هدف بدون همکاری ها و بازارهای بین المللی امکان تحقق ندارد. شرکت زیرساخت قسمتی از ارتباطات فضای مجازی است. در کشور در عرصه زیرساخت ها مشکلی نداریم. ولی به جهت اینکه خیلی از خدمات فضای مجازی در به صورت مطلوب در کشور شکل بگیرد کمبود داریم ولی آن چنان نیست که مانع شکل گیری آنها بشود.
اکبری با اعلان اینکه روند رشد زیرساخت ها در ایران از متوسط جهانی بالاتر است، اظهار نمود: ترافیک مصرفی کاربران در جهان برمبنای آمارهای سیسکو ۲۰ درصد و در خاورمیانه ۳۹ درصد است و کشور ایران از سال ۹۵ به صورت سالیانه رشد ۱۰۰ درصدی در این عرصه داشته و این نشان میدهد که زیرساخت های متناسب با ضریب نفوذ و گسترش فضای مجازی توسعه پیدا کرده اند.
وی با اعلان اینکه ایران جز معدود کشورهایی است که بیش از ۹۰ درصد سایت های آن در داخل میزبانی می شود، اظهار داشت: این شاخص بسیار مهمست و نشان میدهد که در فاکتورهای ارتباطی هم ظرفیت ها وجود دارد و هم ظرفیت سازی شده است. اگر سرویس هایی با ظرفیت بالا هم بخواهد در بازار ایران شکل بگیرید، بخش خصوصی آن زیرساخت ها را سرمایه گذاری و به وجود می آورد ولی الان نمی توانیم انتظار داشته باشیم که بخش خصوصی به امید چند سال آینده روی آن سرمایه گذاری کند.

سالانه ۸۰ درصد دانشجویان دانشگاه های برتر از کشور خارج می شوند
عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اعلان اینکه ما کمتر به مصلحت ملی و مردم توجه کرده ایم، اظهار داشت: چه بخواهیم و چه نخواهیم فناوری دیجیتال راه خودش را می رود و مردم درگیر این مساله خواهند بود ولی سیاستی که ما تا حالا داشته ایم، سیاست تدافعی بوده است و فرصت هایی که می توانست به اقتصاد و جایگاه کشور در جهان کمک نماید را از دست داده ایم.
اکبری با تاکید بر موقعیت ایران در سهم از اقتصاد دیجیتال منطقه اظهار داشت: جایگاه فعلی باتوجه به سطح تحصیلات، موقعیت منطقه ای و جمعیت، در شان ایران نیست و باتوجه به پتانسیل فنی و نیرویی انسانی می توانیم سهم بیشتری از اقتصاد دیجیتال منطقه داشته باشیم. ایران با تربیت نیروی متخصص به رشد جایگاه سایر کشورها در اقتصاد دیجیتال کمک زیادی کرده است. ایران سالیانه دانشجوی زیادی در حوزه کامپیوتر و IT دارد ولی سالانه ۸۰ درصد دانشجویان دانشگاه های برتر از کشور خارج می شوند. تا زمانی که دیدگاه تدافعی را به نگاه فرصت طلبانه و استفاده از پتانسیل ها تغییر ندهیم این مسئله را خواهیم داشت.

رویکردهای سلبی تکنولوژی را گرفتار چالش می کند
وی با اعلان اینکه کسب اعتماد در کوتاه مدت به دست نمی آید و نیاز به صبر و حوصله دارد، اظهار داشت: ممکن نیست در کوتاه مدت پلت فرم های داخلی مورد تائید عمومی قرار گیرد و باید برای آن صبر داشته باشیم. باید به بازارهای جهانی توجه داشته باشیم و از آن غافل نشویم. در سند جدید شورای عالی فضای مجازی به این مساله توجه شده و مفهوم منطقه ویژه فناوری اطلاعات تعریف شده است که بوسیله آنها حضور کسب وکارهای ما در بازارهای جهانی تسهیل می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اعلان اینکه وزارت ارتباطات با همین هدف پروژه بزرگی را آغاز نموده است، اظهار داشت: با این پروژه کسب وکارهای ما به آسانی می توانند در بازارهای منطقه ای و بین المللی حضورداشته باشند. رویکردهای سلبی تکنولوژی را گرفتار چالش می کند. هم اکنون ۸۰ درصد ترافیکی که در اینترنت ردوبدل می شود با SSL یا لایه اتصال امن (Secure Socket Layer) رمزگذاری شده و خواسته مردم در همه جای جهان حفظ حریم خصوصی است و این مساله رویکردهای سلبی را چالش برانگیز می کند.



1399/09/01
16:23:57
5.0 / 5
37
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
لینک دوستان توسعه دهندگان

pcdevelopers.ir - مالکیت معنوی سایت توسعه دهندگان متعلق به مالکین آن می باشد