در گزارش توسعه دهندگان اعلام شد؛

جزئیات سند استراتژیک اتحادیه اروپا برای اینترنت بهتر کودکان

جزئیات سند استراتژیک اتحادیه اروپا برای اینترنت بهتر کودکان

یک کارشناس فضای مجازی ضرورت تنظیمات حریم خصوصی متناسب با سن کودک و توجه به رتبه بندی سنی و محتوایی را همچون راهکارهای سند استراتژیک کمیسیون اروپا درباره اینترنت بهتر برای کودکان عنوان نمود.


به گزارش توسعه دهندگان به نقل از مهر، اتحادیه اروپا اخیرا سند استراتژیک خود در مورد اینترنت بهتر برای کودکان را به روز رسانی کرده است که ملاک عمل تمام کشورهای عضو این اتحادیه در مورد سازوکارهای کنترل کودکان در فضای مجازی و اقدامات و راهکارهای پیش رو است. همه پدران و مادران در سرتاسر دنیا این مورد را درک کرده اند که کودکان در فضای مجازی نیازمند حمایت هستند و باید چارچوب هایی برای مواجهه آنها با محتوای موجود در اینترنت در نظر گرفته شود. ازاین رو کشورهای مختلف به دنبال تدوین راهبرد مشخصی برای بهره مندی کامل کودکان از اینترنت همزمان با مواجهه ایمن با این فضا هستند. در ایران هم سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی خردادماه سال جاری به تصویب شورایعالی فضای مجازی رسید و طبق آن ۹ سیاست کلان برای محافظت از کودکان در مقابل صدمه های احتمالی فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. در این سند به تمامی پلت فرم ها و عرضه دهندگان محتوا و خدمات فضای مجازی یک سال فرصت داده شده که نسبت به صیانت از داده ها، رده بندی و تفکیک محتوا و خدمات ویژه هر رده سنی از خدمات عمومی اقدام نمایند. در همین حال همه نیازمندی های عمومی و ضروری کودک شامل موتور جستجو و شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن ها که باید در یک محیط امن در دسترس کودکان قرار گیرد، در این سند مورد تاکید قرار گرفته است. نحوه بهره گیری بهتر کودکان از اینترنت ابوالفضل محمودی، کارشناس فضای مجازی کودک در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح سند استراتژیک کمیسیون اروپا به منظور بهره گیری بهتر کودکان از اینترنت می پردازد و هدف آنرا عرضه مهارت ها و ابزارهای دیجیتالی به کودکان برای بهره مندی کامل و ایمن از اینترنت عنوان می کند. به نقل از ایشان، «استراتژی اینترنت بهتر برای کودک» که توسط کمیسیون اروپا تدوین شده است مجموعه ای از اقدامات را پیشنهاد می دهد که اولین گام آن تولید محتوای آنلاین خلاقانه و آموزشی برای کودکان و همینطور همرسانی تجربه های آنلاین مثبت برای کودکان خردسال است. محمودی بهره گیری از تنظیمات حریم خصوصی متناسب با سن با استفاده از کنترل های والدین و همینطور توجه به رتبه بندی سنی و طبقه بندی محتوا را در زمره راهکارهای عملی سند استراتژیک کمیسیون اروپا در مورد اینترنت بهتر برای کودکان عنوان نمود و اظهار داشت: نرم افزارهای پرنتال کنترل (مدیریت والدین) و تبلت کودک امکان های خوبی به پدران و مادران برای مدیریت استفاده کودکان از اینترنت و دستگاههای هوشمند می دهند. وی ادامه داد: با این ابزارها پدران و مادران می توانند همان سیاستگذاری تربیتی خود برای فرزندان در فضای واقعی را در فضای مجازی هم پیاده کنند. بدین سان که سطح دسترسی کودک به اینترنت، برنامه ها و محتواهای مختلف و حتی درگاه های ورودی و خروجی را تنظیم و جهت استفاده از ابزاری مانند تبلت و یا گوشی، برنامه زمانی تعریف کنند. با این برنامه ریزی زمانی مبحث اعتیاد به اینترنت و عوارض جسمی، روحی، فکری و اتلاف وقت و هزینه هم مدیریت می شود. این کارشناس با اشاره به اینکه این سند استراتژیک اروپا بر سیاست های ملی بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا سایه افکنده است، تشریح کرد: هر ساله، اقدامات و پویش های گوناگونی بر اساس این راهبرد، برای هزاران مدرسه، دانش آموز و همینطور والدین و معلمان آنها انجام می شود. در همین راستا نزدیک به یک هزار رویداد برای جوانان با همین مبحث در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ برگزار شد و بیشتر از ۲ هزار منبع جدید با موضوع هایی مانند اخبار جعلی، آزار سایبری، تهدیدهای حریم خصوصی، ارتباط آنلاین به قصد سوءاستفاده جنسی، قرار گرفتن در معرض محتوای مضر و بهداشت سایبری بوجود آمده است. فضای مجازی کودک در ایران چگونه است این کارشناس فضای مجازی ضمن اشاره به این که گزارش های رسمی در ایران نشان داده است که در حوزه محتوای کودک گرفتار کمبودهای جدی هستیم، اظهار داشت: به رغم این که در حوزه تولیدات ویدئویی با مضامین آموزشی و سرگرمی در چارچوب فیلم و کارتون و هم در زمینه بازی های دیجیتال و نرم افزارهای آموزشی، استعدادهای خوبی در کشور وجود دارد اما بستر لازم برای رشد آنها فراهم نشده است. محمودی با اشاره به اینکه افزایش آگاهی و توانمندسازی همچون آموزش سواد دیجیتال و ایمنی آنلاین در دستور کار و سرفصل دروس تمام مدارس اتحادیه اروپا دیده می شود، اضافه کرد: در ایران هم درس تفکر و سواد رسانه ای در پایه دهم تدریس می شود اما سواد رسانه ای یک مهارت ادراکی است که تنها با آموزش به دست نمی آید؛ بلکه نیازمند روش های پرورشی است که فراتر از مدرسه باید از خانه آغاز شود. وی افزود: سال ۲۰۰۴ کمیسیون اروپا با هدف بالا بردن آگاهی عمومی در زمینه چالش های اینترنت و نگرانی های خانواده ها در مورد صدمه های ناشی از حضور فرزندان در فضای مجازی، یک روز در سال را روز اینترنت امن تر (SID) نامید. این روز هر سال در دومین روز از دومین هفته از دومین ماه سال میلادی با موضوعات مختلف به اینترنت بهتر برای کودکان می پردازد. البته در ایران هم این روز با نام روز اینترنت پاک شناخته می شود. محمودی با اشاره به اینکه آمارها نشان داده است که در سال ۲۰۲۰ از راه کانال هایی که بر اساس راهبرد اتحادیه اروپا تأمین مالی می شود، ۶۳ هزار کودک، والدین و معلمان مشاوره و راهنمایی دریافت نمودند، تصریح کرد: همینطور ارزیابی شده که در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ حدود ۶۱ میلیون نفر در اتحادیه اروپا از راه فعالیتهای مختلف، بخصوص در مورد روز اینترنت امن تر اتحادیه اروپا، با هم ارتباط برقرار کردند و در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۲۰۰ کشور و منطقه در سرتاسر جهان برای این روز برنامه ریزی کرده اند. این کارشناس فضای مجازی کودک بر لزوم نظام های رده بندی سنی محتوا برای کودکان هم تصریح کرد و اظهار داشت: در آمریکا نظام رده بندی ESRB، در اروپا PEGI و در ایران ESRA برای بازی های دیجیتال وجود دارند. در زمینه کتاب هم ما در ایران رده سنی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان را داریم. همانطور که مجموعه هایی در دنیا کار رده بندی سنی فیلم و انیمیشن را انجام می دهند در ایران هم سامانه هایی بر پایه شاخصهای تربیتی و روانشناسی، پویانمایی ها را تحلیل و متناسب با سن، جنس و علایق کودکان دسته بندی می کند.


منبع:

1400/10/26
21:09:15
5.0 / 5
1100
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳

pcdevelopers.ir - مالکیت معنوی سایت توسعه دهندگان متعلق به مالکین آن می باشد